Original title:
Hra předškolního dítěte
Translated title:
Play of Preschool Child
Authors:
HANUSOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem hry dítěte v předškolním věku. V teoretické části se práce zaměřuje na dítě v předškolním věku, a to z hlediska jeho vývoje, a také popisuje nejdůležitější moment v tomto věku, a sice nástup dítěte do mateřské školy a socializaci dítěte v mateřské škole. Dále charakterizuje význam hry a popisuje různé druhy a podoby hry. Hra se také u dětí mění v závislosti na různém mentálním postižení, např. autismu, mentální retardaci nebo syndromu ADHD. Hra se hojně využívá i jako účinná terapeutická metoda v práci s dětmi. Praktická část se zaměřuje na výzkum hry v domácím prostředí a v prostředí mateřské školy. Na základě pozorování pěti dětí při jejich hře v mateřské škole a následném rozhovoru s matkami těchto dětí se sledovalo, jak se hra dětí liší v obou typech tohoto prostředí. Hru těchto konkrétních dětí ovlivňovaly i různé determinanty, a to sourozenecké seskupení, ve kterém dítě vyrůstá, vliv televize a počítačových her a nástup dítěte do mateřské školy. Sourozenecké seskupení výrazně ovlivnilo výběr herního partnera u dítěte ke hře v mateřské škole, sledování televize ani počítačové hry dítě nijak neinspiruje v jeho hře a nástup do mateřské školy pozitivně ovlivnil sociální chování dítěte, ale přímý vliv na hru neměl. Z výsledků výzkumu vyplývá, že změna prostředí resp. domácího prostředí a prostředí mateřské školy nemá konkrétně u pěti zkoumaných dětí žádný vliv na výběr způsobů hry, ani na volbu hraček. Z toho lze usuzovat, že jakmile si dítě nějaký způsob hry oblíbí, nezáleží mu na aktuálním herním prostředí.A thesis deals with the theme of play of children at preschool age. In the theoretical part, the thesis focuses on the child at preschool age, in terms of its development, and also describes the most important moment at this age, namely child entering kindergarten and the socialization of children in kindergarten. It further describes the importance of play and describes the various types and forms of the game. The practical part focuses on the research of the game at home and in the kindergarten environment. Based on the observations of five children during their play at kindergarten and a subsequent interview with the mothers of these children, the difference of the children?s play of both type of environments was observed. The game of these particular children affected various determinants; namely sibling groups in which the child grows, the influence of television and computer games and a child entering kindergarten. Sibling groups significantly influenced the selection of a child?s playing partner in kindergarten, neither watching television nor computer games really inspired a child in his game; however the entry into kindergarten has a positive effect on the social behaviour of the child, but didn?t have a direct impact on the game. The research results show that the change of environment, respectively the home and kindergarten environment for the five investigated children does not have influence on the choice of mode of play, or the choice of toys. This suggests that once a child starts to prefer a style of play, it doesn't care about the playing enviroment.
Keywords:
Child at pre-school age; game; home; kindergarten; domácí prostředí; Dítě v předškolním věku; hra; mateřská škola Citation: HANUSOVÁ, Tereza. Hra předškolního dítěte. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29406