Original title:
Využití projektového vyučování při výuce Biogeografie na 2. stupni ZŠ
Translated title:
The use of project-based teaching in the teaching of Biogeography at the 2nd stage of Primary School
Authors:
LOUDOVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního konceptu výukového materiálu věnující se výuce biogeografie na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a praktických forem výuky. Návrh výukového materiálu je v podobě pracovní učebnice, která obsahuje pracovní listy k navrženým biogeografickým projektům. K pracovní učebnici byla také vytvořena metodická příručka pro učitele, která má pomoci pedagogům v organizaci těchto navržených projektů. Učební text odpovídá zásadám definovaným platnými vzdělávacími dokumenty. Teoretická část se věnuje zhodnocení významu učiva biogeografie a biosféry v kontextu RVP ZV a ŠVP sledovaných škol. Další kapitoly jsou věnované funkční analýze učebnic a pracovních sešitů pro 2. stupeň ZŠ a zhodnocení významu projektového vyučování ve výuce zeměpisu.The main theme of the thesis is to create a suggestion of my own teaching material for teaching the topic Biogeography on the 2nd stage of Primary school with the use of project- based teaching and practical form of teaching. The suggestion of the teaching material is in the form of workbook that contains worksheets for biogeographic projects. There was also created methodological guide for teachers to help them in the organization of these projects. The teaching text itself corresponds to the principles defined in the current educational documents. The theoretical part evaluates the significance and status of the topic Biogeography and Biosphere in the curriculum in the context of the Framework Educational Programme for Elementary Education and the school educational programmes of schools monitored. The next chapters are devoted to the didactic function analysis of current educational textbooks and workbooks for the 2nd stage of Primary schools and evaluate the importance of project- based teaching in the teaching of Geography.
Keywords:
biogeography; didactic analysis; methodological guide; project-based teaching; workbook; biogeografie; didaktická analýza; metodická příručka; pracovní učebnice; projektová metoda Citation: LOUDOVÁ, Veronika. Využití projektového vyučování při výuce Biogeografie na 2. stupni ZŠ. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27055