Original title:
Vliv znalostí žáků získaných osvojováním angličtiny na písemný projev v němčině
Translated title:
Impact of Pupils' Acquired Knowledge of English on Their Writing in German
Authors:
MIKULÁŠKOVÁ, Michaela Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
ger Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce je prokázat vliv znalostí anglického jazyka na písemný projev v jazyce německém. V teoretické časti se budu zabývat historickým vývojem obou jazyků s důrazem na události, které tento vývoj v průběhu let formovaly, protože vzhledem k těmto událostem se každý jazyk vyvíjel trochu jiným směrem. V následné kapitole jsou poté oba jazyky porovnány a vyzdviženy nejdůležitější odlišnosti. Práce se dále zabývá problematikou anglicismů v německém jazyce, mnohojazyčností a transferem, jehož prostřednictvím dochází k přenosu informací z jednoho jazyka do druhého. Poslední kapitola této části práce je věnována chybě. Empirická část práce, která bezprostředně navazuje, doplňuje teoretické poznatky získané srovnáním obou jazyků v praxi. Na základě opravy německých písemných prací žáků na úrovni 2. stupně základních škol s důrazem na chyby způsobené interferencí z anglického jazyka práce předkládá nejen zajímavá vyhodnocení dle různých kritérií, ale zároveň dokazuje vliv znalostí angličtiny na německý písemný projev. Práce následně uvádí jednotlivé jazykové okruhy, ve kterých se interferenční chyby žáků vyskytovaly nejčastěji, a rozebírá a komentuje autentické chyby vybrané z prací žáků. Poslední část práce obsahuje různé didaktické materiály, které mohou učitelé německého jazyka využít, jestliže chtějí u žáků předejít tomuto druhu chyb.The main aim of this diploma thesis is to prove the impact of pupil?s acquired knowledge of English on their writing in German. In the theoretical part the historical development of both languages is shown with the emphasis on such historical events that determined this development. It is because of these events that each language developed in a different way. In the next chapter both languages are compared and the most important differences are pointed out. Next chapters are about Anglicisms in German, multilingualism and transfer, on this basis information are transferred from one language to another. The topic of last chapter in this part is ?error?. The practical part supports the theoretical knowledge gained by languages-comparing in a practical situation. On the basis of the corrections of upper primary school level German essays with the emphasis on the errors caused by the interference for English the practical part presents not only interesting results gained from many points of view, it also proves the impact of pupil?s acquired knowledge of English on their writing in German. Subsequently, the particular language areas are presented in which this type of errors was the most common. The authentically chosen errors are also commented on. The last part of the work includes various kinds of didactic material that can be used by such teachers of the German language who want to prevent this type of mistakes in their lessons.
Keywords:
another foreign language; historical development; interference; mistakes; transfer Citation: MIKULÁŠKOVÁ, Michaela. Vliv znalostí žáků získaných osvojováním angličtiny na písemný projev v němčině. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26934