Original title:
Exkurze do Parlamentu ČR v rámci hodin občanské výchovy
Translated title:
A field trip into the Parliament of the Czech Republic as a part of civics lessons
Authors:
ŠPANĚLOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá exkurzí do Parlamentu České republiky v rámci hodin občanské výchovy na druhém stupni základní školy. Zdůrazňuje význam exkurzí, jejich samotné organizování a popisuje případná úskalí, se kterými se může organizátor setkat. První část je zaměřena na politický systém České republiky s důrazem na obecnou dělbu moci ve státě. Jejím cílem je zmapování vývoje zákonodárné moci v českých zemích ve 20. století. Druhá část práce se zabývá vyučovací metodou exkurze jako progresivní vyučovací formou, jež stála doposud mimo zájem pedagogiky a didaktiky. Ve třetí části je kladen důraz na přípravu, provedení a následné zhodnocení exkurzí do Parlamentu České republiky v podobě případové studie. Podává tedy návod na jejich organizaci a uvádí základní údaje o provozu poslanecké sněmovny a senátu. Dále analyzuje, do jaké míry exkurze doplňuje teoretické poznatky žáků získané v hodinách občanské výchovy. Účelem je vyrovnání se se zkušeností z přímého styku s pozorovanou realitou z pohledu žáků druhého stupně základní školy. Diplomovou práci je možné využít jako metodickou pomůcku pro pedagogy občanské výchovy k organizování exkurzí do Parlamentu České republiky.My Master?s thesis will be dealing with a field trip into the Parliament of the Czech Republic as a part of civics lessons in the 6th to the 9th grade of a primary school. It emphasises the meaning of field trips, their organization and it describes possible difficulties which the organizer can get into. The first part focuses on a political system in the Czech Republic with emphasis on general power division in the land. Its aim is to monitor the evolution of legislative power in Czech lands in the 20th century. The second part deals with a teaching method of a field trip as a progressive teaching method which has been out of interest of pedagogy and didactics. In the third part the emphasis is put on the preparation, accomplishment and consequent evaluation of the field trips into the Parliament of the Czech Republic in a form of a case study. It gives instructions for their organisation and mentions basic data about the running of the Chamber of Deputies and the Senate. It also analyses how much the field trip can supplement theoretical knowledge of the pupils gained in the civics lessons. The aim is to deal with the experience from a direct contact with the observed reality from the point of view of the 6th to the 9th grade primary school pupils. Diploma thesis can be used as a methodical tool for pedagogues of civics lessons to organise field trips into the Parliament of the Czech Republic.
Keywords:
Chamber of Deputies; field trip; Legislative power; Senate; teaching method; exkurze; poslanecká sněmovna; senát; vyučovací metoda; Zákonodárná moc Citation: ŠPANĚLOVÁ, Kristýna. Exkurze do Parlamentu ČR v rámci hodin občanské výchovy. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/21719