Original title:
Konfesní výuka náboženství pro žáky přicházející ze sekulárního prostředí?
Translated title:
Confessional religious education for students coming from secular environment?
Authors:
SMÍTKOVÁ, Alena Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem práce je snaha o zodpovězení otázky, zda je konfesní výuka náboženství vhodným způsobem, jak přistupovat k žákům přicházejícím ze sekulárního prostředí. V první části práce se zabýváme vymezením pojmu katecheze a jejím dějinám. Dále porovnáváme konfesní a nekonfesní způsob výuky, přičemž jako alternativu shledáváme výuku náboženství zaměřenou na kulturní kontext. Pozornost věnujeme pojmu sekulární společnost a z toho plynoucím důsledkům ohledně výuky náboženství. Hledáme cíle a obsahy výuky náboženství v jednotlivých církevních dokumentech s přihlédnutím na nevěřící žáky. V poslední části práce se věnujeme vývojové psychologii, vývoji náboženského úsudku dětí a osobnosti pedagoga. Samotný závěr pak hledá východiska k výuce zaměřené na kulturní kontext.The main topic of this work is an effort to answer the question, whether confessional teaching of religion is the right way to approach pupils from secular environment. In the first part of my work I follow up the definition of catechesis and its history. Next I compare confessional and unconfessional way of teaching religion, and as an alternative to it, I propose the teaching focused on cultural context. I also give attention to the term ?secular society? and consequences from that in religion teaching. I look for goals and contents of religion teaching in individual church documents with consideration to non-religious pupils. In the last section of this work I pay attention to developmental psychology, development of religious judgment and the character of educator. In the very end I try to find solutions to teachings focused on cultural context.
Keywords:
Catechesis; church documents; confessional teaching; Czech Republic documents related to religion teaching; developmental psychology; psychology of religion; religion teaching; religion teaching focused on cultural context; secular society; teacher?s character; the development of religious judgment; unconfessional teaching; církevní dokumenty; dokumenty České republiky vztahující se k výuce náboženství; Katecheze; konfesní výuka; nekonfesní výuka; osobnost pedagoga.; psychologie náboženství; sekulární společnost; výuka náboženství; výuka náboženství zaměřená na kulturní kontext; vývoj náboženského úsudku; vývojová psychologie Citation: SMÍTKOVÁ, Alena. Konfesní výuka náboženství pro žáky přicházející ze sekulárního prostředí?. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/32731