Original title:
Nejsvětější Trojice jako základ totožnosti stvořených osob
Translated title:
The Most Holy Trinity as the Foundation of the Identity of Created Persons
Authors:
HANKE JAROŠOVÁ, Světla Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Podle svědectví Písma Bůh stvořil člověka, "aby byl naším obrazem podle naší podoby". Tato podobnost bývala spatřována v rozumové přirozenosti, již člověk vlastní. Nověji se ukazuje, že se člověk podobá Bohu spíše tím, že je osoba, že svou totožnost přijímá ve vztazích od druhých a zároveň druhým jejich totožnost zprostředkuje. Autorka představuje dějinný vývoj pojmu osoby a vybraná současná pojetí, která hodnotí ve světle osobního života Trojjediného Boha, jak je dosvědčen v Písmu a stále se sděluje v liturgickém slavení církve. Představuje také pojetí stvořené osobovosti, k nimž v tomto světle dospěla. Stvořené osoby jsou stvořeny, aby mohly přijímat Boží sebesdělování a aby se na Božím sebesdělování mohly také podílet. To mohou v závislosti na tom, který je pravým zjevitelem Boha, jako podíl na jeho zjevitelské činnosti. Tím, že svou závislost přijímají, stávají se schopnými jednat svobodně skrze sebe a naplnit úkol, který je jim svěřen tím, že jsou stvořeny.According to Scripture God created human beings "in our image, after our likeness". The likeness used to be conceived in terms of the rational nature human beings possess. Modern thought has come to conceive of the likeness rather in terms of being person, who receives her identity in relationships from others and at the same time mediates the others´ identity to them. The author presents the historical development of the concept of person as well as selected contemporary approaches, which she evaluates in light of the personal life of the Triune God as it is witnessed in Scripture and incessantly communicated in the liturgy of the church. She also presents ways of conceiving of created personhood she has attained in this light. Created persons are created in order to receive divine self-communication and to be able to participate in it, which they can in dependence on the one, who is the true revelator of God, as participation in his revelatory activity. By accepting their dependence, they become capable of acting freely through themselves and fulfill the task entrusted to them by creation.
Keywords:
communication; created; divine; human; identity; image; person; revelation; self-determination; self-donation; self-possession; sharing; Trinity; božská; obraz; osoba; sdílení; sdělování; sebedarování; sebeurčení; sebevlastnění; stvořená; totožnost; Trojice; zjevování; člověk Citation: HANKE JAROŠOVÁ, Světla. Nejsvětější Trojice jako základ totožnosti stvořených osob. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/30130