Original title:
Teorie inteligence a jejich význam pro pedagogickou teorii a praxi
Translated title:
Theories of intelligence and their significance for educational theory and practice
Authors:
KOTLÍN, Roman Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá teoriemi inteligence a jejich významem pro pedagogickou teorii a praxi. V první části popisuje jednotlivé koncepty inteligence, specifické teorie inteligence, mentální retardace a jejich příčiny a vliv teorií inteligence na pedagogickou teorii a praxi. Ve druhé části předkládá přehled současných pedagogických teorií a praxí, vzdělávání nadaných žáků a vzdělávání žáků mentálně retardovaných. V poslední části se zabývá nabídkou volnočasových aktivit pro nadané děti a děti s mentálním postižením.The thesis deals with theories of intelligence and their significance for pedagogical theory and practice. The first part of the thesis describes theories of intelligence, specific theories of intelligence, mental retardation, causes of mental retardation, and focus on the relationship between theories of intelligence and pedagogical theory and practice. The second section presents an overview of current educational theories and practices, the education of gifted children and education of mentally retarded children. The last part deals with the range of leisure activities for gifted children and children with mental disabilities.
Keywords:
abilities; gifted children; intelligence; leisure education; mental retardation; pedagogical practice; pedagogical theory; pedagogy; talent; theories of intelligence; inteligence; mentální retardace; nadané děti; nadání; pedagogická praxe; pedagogická teorie; pedagogika; pedagogika volného času; schopnosti; teorie inteligence Citation: KOTLÍN, Roman. Teorie inteligence a jejich význam pro pedagogickou teorii a praxi. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29212