Original title:
Připravenost učitelek mateřských škol na integraci dětí s mentálním postižením.
Translated title:
Readiness of kindergarten teachers to integrate mental handicapped children into their classrooms
Authors:
MARKOVÁ, Romana Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá integrací dětí s mentálním postižením a tím, jak se k této problematice staví samotné učitelky v mateřských školách. Teoretická část je zaměřena na termíny týkající se tématu. Je to především pojem mentální retardace a její klasifikace, dále termín integrace a její druhy. Druhá polovina teoretické části je věnována předškolnímu vzdělávání a jeho cílům, právní legislativě a jsou zde i samotné klady či zápory integrace v předškolním vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části je věnována právě učitelkám a jejich kompetencím k vyučování dítěte s mentálním postižením. Na učitelky je zaměřena i samotná praktická část. Ta je zpracována na základě dotazníkového šetření. Jsou zde uvedeny výsledky a v části zvané diskuse najdeme odpovědi na předem stanovené výzkumné otázky.This thesis deals with the integration of children with mental disabilities and how this problem is viewed by teachers in preschools. The theoretical part is focused on terms related to this topic. It is mainly the concept of mental retardation and its classification, then the term of integration and its classifications. The second half of the theoretical part is devoted to early childhood education and its objectives, legal regulations and also contains pros and cons of integration in preschool education. The last chapter of the theoretical part is devoted to teachers and their competences to teach a child with a mental disability. The practical part is focused on preschool teachers. It is prepared on the basis of a questionnaire. The results of the questionnaire are shown here and in the discussion section we can find answers to predetermined research questions.
Keywords:
child with a mental retardation; integration; mental retardation; preschool; preschool teacher; dítě s mentální retardací; integrace; mentální retardace; předškolní pedagog; předškolní vzdělávání Citation: MARKOVÁ, Romana. Připravenost učitelek mateřských škol na integraci dětí s mentálním postižením.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29464