Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Program rozvoje interkulturních kompetencí se zaměřením na rozvoj citlivosti vůči rozdílnému životnímu prostředí u dětí předškolního věku
Original title:
Program rozvoje interkulturních kompetencí se zaměřením na rozvoj citlivosti vůči rozdílnému životnímu prostředí u dětí předškolního věku
Translated title:
The development of intercultural competences of children of pre-school age focused on growth of perceptiveness towards the different kinds of environment.
Authors:
NOVÁKOVÁ VUKANOVIČOVÁ, Renáta Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této práce je navržení vzdělávací nabídky, která se bude týkat rozvoje interkulturních kompetencí se zaměřením na rozvoj citlivosti vůči rozdílnému životnímu prostředí u dětí předškolního věku. V teoretické části se zabývá charakteristikou dítěte v období předškolního věku, objasňuje pojem učení v mateřské škole, věnuje se interkulturní psychologii, interkulturnímu výcviku a roli pedagoga při osvojování interkulturních kompetencí. Praktická část je rozpracována do šesti bloků, které jsou prakticky vyzkoušeny s dětmi předškolního věku. V poslední části práce jsou shrnuty uskutečněné aktivity a je zde uvedena kauzuistika týkající se citlivého vnímání prostředí rozdílných koutů naší planety dětmi v Mateřské škole v Čejeticích.The main aim of this work is to suggest an educational offer for development of intercultural competences of pre-school children with focus on development of their sensitivity towards different enviroments. The theoretical part characterises the child of pre-school age and clarifies the term learning at nursery school. It also focuses on intercultural psychology, intercultural training and the role of a teacher at acquiring intercultural competences of children. The practical part is divided into six parts field-tested with pre-school children. In the last part all the activities are summarized. There is also casuistry of sensitive perception of different parts of the Earth by children of the nursery school in Čejetice.
Keywords:
intercultural competences; intercultural psychology; perception of enviroment; pre-school child; dítě předškolního věku; interkulturní kompetence; interkulturní psychologie; vnímání životního prostředí Citation: NOVÁKOVÁ VUKANOVIČOVÁ, Renáta. Program rozvoje interkulturních kompetencí se zaměřením na rozvoj citlivosti vůči rozdílnému životnímu prostředí u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29270