Název:
ŠKOLA OČIMA PŘEDŠKOLNÍHO DÍTĚTE
Překlad názvu:
THE SCHOOL THROUGH THE EYES OF A CHILD
Autoři:
ŠONKOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na školu takovou, jakou si ji představují předškolní děti. Teoretická část charakterizuje předškolní období a jeho specifika. Dále se zaměřuje na popis vývoje poznávacích procesů, jeho zvláštnosti a typické vlastnosti objevující se u dětí předškolního věku. Zahrnuté jsou zde také dětské představy, fantazie a způsob, jakým je dětem přetvářená skutečnost. Pozornost je věnována emočnímu a sociálnímu vývoji, který je důležitý pro rozvoj osobnosti dítěte. Kresbě, která slouží jako výpověď o psychickém světě dítěte. V neposlední řadě je zde popsána škola, jako nové prostředí, které s sebou přináší více povinností a nároků na dítě a jeho rodiče. Praktická část se zabývá výzkumnými otázkami, které měly zjistit, jakou si děti představují svoji budoucí školu, kam nastoupí do první třídy a paní učitelku. Co se podle nich dělá ve škole, jak si vysvětlují pojem učení, na co se nejvíce těší. Zda si uvědomují změnu, se kterou přichází nástup do základní školy. Jak si představují trávení času po škole, po vyučování a jaký je dle dětí důvod docházky do školy. Výsledky rozhovorů jsou porovnány s výsledky dospělých, kteří odpovídali na stejné otázky. V této části jsou využity dvě výzkumné metody ? polostrukturovaný rozhovor a kresba.The bachelor thesis is focused on the school in the eyes of a preschool child. The theoretical part characterises a preschool period as a whole and points out some specifics of the period. Additionally, it deals with the description of cognitive processes, the specifics and typical personality characteristics occurring at preschool children. The theoretical part also covers children´s imagination and a way in which children create their own interpretation of a reality. The attention is paid to emotional and a social development, which is a very significant aspect for a successful development, and drawing which works as an information about the mental world of a child. And last but not least, the school is described as a new medium which places new demands on a child and a family. The practical part is engaged to a research survey which should give answers to the following topics: Children´s imagination of their future school and the teacher. The ideas about school and after-school activities; what is the reason for going to school etc. The outcomes of the interviews are compared to the answers of adult respondents who were asked the same questions. In the practical part, the following methods were used: semi structured interview and drawing.
Klíčová slova:
dospělí; děti předškolního věku; mateřská škola; paní učitelka; rodiče; základní škola; adults; kindergarten; parents; preschool children; primary school; teacher Citace: ŠONKOVÁ, Michaela. ŠKOLA OČIMA PŘEDŠKOLNÍHO DÍTĚTE. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/24029