Original title:
Možnosti trávení volného času předškolních dětí navštěvujících MŠ v Kamenici nad Lipou
Translated title:
Leisure facilities for preschool children attending nursery school in Kamenice nad Lipou
Authors:
NOVÁKOVÁ, Kristýna Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ústředním tématem bakalářské práce je nastínit možnosti trávení volného času, které nabízí předškolním dětem Mateřská škola v Kamenici nad Lipou. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. V teoretické části práce je charakterizováno předškolní dítě, jeho potřeby a stručně je nastíněn jeho vývoj somatický, psychický a sociální. Teoretická část také pojednává o socializačních činitelích (rodině, škole a vrstevnické skupině), které se podílí na utváření vztahu k volnému času. Dále je zde vymezen pojem volný čas, jeho vznik a vývoj. V této části se zmiňuji o volnočasových institucích a různých druzích volnočasových aktivit. Základní myšlenkou je především zmapování pojmů o předškolním dítěti a volném čase. Praktická část je zaměřena na volný čas předškolního dítěte. Cílem bylo, na základě smíšeného výzkumu, zmapovat nabídku volnočasových aktivit pro předškolní děti v Kamenici nad Lipou. Zjištěné informace z dotazníkového šetření jsou znázorněny v grafech s komentáři. V rámci kvalitativního šetření byly vedeny rozhovory s ředitelkou a učitelkami mateřské školy a učitelkami základní školy v Kamenici nad Lipou. Poznatky a informace týkající se výzkumných otázek jsou shrnuty v diskusi a závěru.The key topic of the thesis is to outline leisure time activities that nursery school in Kamenice nad Lipou offers to preschool children. The thesis is divided in two sections, theoretical and practical part. Preschool child and his needs are characterised in the theoretical part. There?s also brief description of preschool children physical, mental and social development. In theoretical part there´s also mention about social factors (family, children of the same age, family), because these have big influence on forming relationship to leisure time. In this part I have also defined leisure time, it?s origin and development of the term. I have described various leisure time organisations and leisure time activities. The fundamental idea is to map terms related to pre school child and it?s leisure time. In the practical part I have focused on preschool childs leisure time. My aim was to map offerings of leisure time activities designed for preschool children in Kamenice nad Lipou and it was based on mixed methods design. I have presented information gathered through questionnaires on commented graphs. As part of quantitative research I have led discussions with principal and teachers of nursery school and with teachers of elementary school in Kamenice nad Lipou. My findings regarding research questions are summarized in discussion and at the end of my thesis.
Keywords:
family; leisure time; nursery school; play; preschool child; dítě předškolního věku; hra; mateřská škola; rodina; volný čas Citation: NOVÁKOVÁ, Kristýna. Možnosti trávení volného času předškolních dětí navštěvujících MŠ v Kamenici nad Lipou. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/28431