Original title:
Hra na flétnu v předškolním věku a význam hudby v dalším životě dítěte
Translated title:
Playing a Flute at Preschool Age and the Importance of Music for Further Life of a Child
Authors:
PAVLIŠOVÁ, Irena Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Hra na flétnu v předškolním věku a význam hudby v dalším životě dítěte" má za cíl zjistit význam hudby v dalším životě dětí,které se učily hrát v předškolním věku na flétnu. Obsahem teoretické části je seznámení se zobcovou flétnou, historií léčebné hry na flétnu a myšlenkou profesora Václava Žilky "Veselé pískání - zdravé dýchání". Je zde dále popsán hudební vývoj dětí a dospívajících, možnosti rozvíjení vztahu k hudbě a problematika výuky na hudební nástroj v předškolním věku. Praktická část výzkumného šetření zjišťuje význam hudby v dalším životě dětí, které se učily hrát na sopránovou zobcovou flétnu v mateřské škole či v kroužku pro předškolní děti při domu dětí a mládeže. Výzkumné šetření využívá metody dotazníku a rozhovoru a výsledky potvrzují, že hra na hudební nástroj u předškolního dítěte pozitivně ovlivňuje jeho budoucí vztah k hudbě.This bachelor thesis called "Playing a Flute at Preschool Age and the Importance of Music for Further Life of a Child" aims to find out what is the importance of music for further life of children who learnt to play a flute at preschool age. The theoretical part introduces terms such as a recorder, it also focuses on the therapeutic playing a flute and its history and it also deals with the idea of professor Václav Žilka as reflected in his book called "Veselé pískání - zdravé dýchání". Other phenomena described in the theoretical part are: the musical development of children and teenagers, the attitude to music and the possibilities of its progress and the idea of teaching playing a musical instrument at preschool age. The practical part of this bachelor thesis focuses on the importance of music in further life of children who learnt to play a soprano recorder either at nursery school, or at some activity centre. Two methods were used for the research, i.e. a questionnare and an interview. The results confirm that playing a musical instrument at preschool age affects the child and its approach to music in a very positive way.
Keywords:
a recorder; music; playing a musical instrument; preschool age; hra na hudební nástroj; hudba; předškolní věk; zobcová flétna Citation: PAVLIŠOVÁ, Irena. Hra na flétnu v předškolním věku a význam hudby v dalším životě dítěte. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/28851