Original title:
Vzdělání obyvatel jako faktor regionálního rozvoje v České republice
Translated title:
Education of the population as a factor of regional development in the Czech Republic
Authors:
Cimpová, Jana ; Kouřilová, Jana (advisor) ; Tomešová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku regionálního rozvoje ve vazbě na vzdělanostní strukturu České republiky. Hlavním cílem práce je zjistit, zda úroveň dosaženého vzdělání má vliv na regionální rozvoj. Za jednotky regionů jsou zvoleny kraje České republiky NUTS 3. Regionální rozvoj byl vymezen ekonomickými ukazateli, konkrétně HDP na obyvatele, průměrnou hrubou měsíční mzdou, dlouhodobou nezaměstnaností, přímými zahraničními investicemi a zaměstnaností ve vybraném sektoru. Protože je v dnešní době přikládán značný význam vysokoškolskému vzdělání, je jako vysvětlující proměnná závislostní analýzy zvolena právě dosažená úroveň vysokoškolského vzdělání ekonomicky aktivních obyvatel. Pro zjištění závislosti úrovně vysokoškolského vzdělání a ekonomických ukazatelů definujících regionální rozvoj je využita metoda lineární regresní analýzy. Pro srovnání výsledků jsou zvoleny dva roky u každého vybraného ukazatele, díky kterým je možnost sledovat vývoj vlivu vzdělání na regionální rozvoj.The master thesis concentrates on the problematics of the regional development in connection with the educational structure of the Czech Republic. The main goal of this working paper is to evaluate, whether the level of the education reached has an impact on the regional development. For purpose of the analysis, NUTS 3 regions of the Czech Republic have been used. The regional development has been defined with five economic indicators, namely GDP per capita, average monthly gross salary, long term unemployment, foreign direct investments and employment in the primary sector. Nowadays education on the university degree is gaining importance and that is why university degree of the working population has been set as independent variable. For the proof of the dependence between university degree and dependent economic indicators of regional development, linear regression analysis has been used. In order to analyze the development of the dependence in time, for each economic indicators regression analysis of two years has been compared.
Keywords:
education; educational system; regional development; regression model; regionální rozvoj; regresní model; vzdělanost; vzdělávací systém
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34856