Original title:
Marketingová doporučení pro porodnice na základě dotazníkového šetření zkoumajícího preference rodiček
Translated title:
Marketing recommendations for maternity hospitals on the basis of questionnaires inquiry containing preferences of expectant mothers
Authors:
Kuželová, Adéla ; Chytková, Zuzana (advisor) ; Pařízek, Antonín (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je utvořit marketingová doporučení pro porodnice. Marketingová doporučení mají podobu marketingových mixů, které jsou navrženy pro jednotlivé odkryté segmenty. Teoretická část diplomové práce uvádí, proč by měl být marketing do porodnic implementován v současnosti. Vysvětluje důvody, proč na oblast porodnictví aplikuji marketing služeb. Dále popisuje specifika marketingu služeb, proces segmentace, targeting a positioning a na závěr teoretické části je uvedena charakteristika marketingového mixu voblasti služeb. Aplikační část diplomové práce je založena na písemném dotazníkovém šetření. Na základě výsledků šetření je proveden proces segmentace pomocí statistického programu IBM SPSS Statistics verze 21.0. Výsledkem segmentace je nalezení tří segmentů, které vykazují podobné charakteristiky. Vrámci targetingu je stanovena atraktivita odhalených segmentů. Marketingová doporučení, která popisují službu, kterou by měly porodnice poskytovat, jsou doplněna o sociální status zákaznic, které se zúčastnily výzkumu.The main goal of this Master's Thesis is to form marketing recommendations for maternity hospitals. These marketing recommendations are in the form of marketing mixes, that are designed for individual revealed segments. The theoretical part of my Master's Thesis contains the reason why the maternity hospitals should implement marketing in the present day. Further goal of the theoretical part is to explain why I apply to the area of obstetrics the marketing of services. Further the theoretical part describes specifics of marketing of services, segmentation process, targeting and positioning. There is stated characteristics of the marketing mix in the area of services at the end of the theoretical part. The analytical part is based on written questionnaires inquiry. On the basis of results of questionnaires inquiry is carried out the process of segmentation using statistical programme IBM SPSS Statistics version 21.0. The result of segmentation process is discovering three market segments. These segments show similar characteristics. There is determined attractiveness of revealed segments in the chapter dealing with targeting. Marketing recommendations describe the value of providing services. Marketing recommendations are supplemented with social status of respondents.
Keywords:
cluster analysis; DRG system; Health Services Act; marketing of services; marketing research; process of segmentation; social status; DRG systém; marketing služeb; marketingový výzkum; segmentace; shluková analýza; sociální status; Zákon o zdravotních službách
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34820