Original title:
Výběrové faktory SaaS
Translated title:
Selective factors of SaaS
Authors:
Khauerová, Lucie ; Gála, Libor (advisor) ; Zach, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá modelem Software as a Service (SaaS) a jeho výběrem ve sféře soukromého podnikání. Cílem práce je identifikovat faktory, které ovlivňují výběr tohoto řešení a zjistit, zdali závisí na popisných charakteristikách podniku. Tato práce poslouží českým dodavatelským firmám orientovat se v požadavcích zákazníků při výběru Software as a Service. Pro dosažení cíle práce jsou nejprve v teoretické části uváženy ekonomická, marketingová a informatická hlediska na Software as a Service. Pomocí těchto pohledů jsou následně identifikovány výběrové faktory a popisné charakteristiky podniku. V praktické části je proveden průzkum u českých společností za účelem získat relevantní data pro vyhodnocení závislostí mezi výběrovými faktory a popisnými charakteristikami. Po provedení analýzy těchto dat jsou v závěru prezentovány výsledky průzkumu a zjištěné závislosti doplněné o vlastní doporučení dodavatelům Software as a Service.This Diploma thesis deals with a Software as a Service (SaaS) architecture model in a private business. The goal is to identify factors which influence the decision making process of potential SaaS acquisition and whether the factors are dependent on characteristic of the business. The thesis may serve companies as a guideline to follow customer's SaaS solution demand. In order to achieve the goal, economical, marketing and IT aspects of SaaS are discussed first in the theoretical part. According to these aspects selective factors and business characteristics are determined. Practical part presents a survey which was performed among Czech companies in order to obtain a relevant data enabling to evaluate dependencies between selective factors and business characteristics. After the analysis of the data a result of the survey and identified dependencies are introduced. Furthermore, the author's suggestions to the SaaS suppliers are presented in the conclusion.
Keywords:
business characteristic; SaaS; selective factor; service; Software as a Service; popisné charakteristiky podniku; SaaS; služba; Software as a Service; výběrový faktor
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34674