Original title:
Jak vzdálenost od dálnice ovlivňuje ceny domů v ČR?
Translated title:
What is the effect of highway proximity on house prices in the Czech Republic?
Authors:
Černíková, Kateřina ; Lahvička, Jiří (advisor) ; Mirvald, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce měří vliv vzdálenosti domu od dálnice na jeho cenu. Dle teorie je předpokladem, že domy ležící blíže dálnici budou dražší díky lepší dostupnosti do jiných měst. Analýza byla provedena za použití metody hedonické ceny na 1.055 domech ležících v Kraji Vysočina a okrese Benešov nabízených na serveru sreality.cz v roce 2012. Bylo zjištěno, že v okolí dálnice D1 každá další minuta potřebná k přepravě na nájezd na dálnici snižuje hodnotu domu o 0,4 %, to však s jistotou platí až pro domy ležící dále než 1km od dálnice. Pokud je dům mezi 0 -- 400 metry od dálnice, pak je jeho cena (ceteris paribus) nižší v řádu desítek procent (cca o 60 %). Tento rozdíl je přisuzován negativním externalitám produkovaným dálnicí. Na rozdíl od předešlých studií nebyla prokázána žádná prémie pro domy ležící ve velké vzdálenosti od dálnice.This thesis investigates the effect of highway proximity in relation to house prices. Based on theory it's assumed, that houses located near highway may be more expensive due to better accessibility to different cities. For this analysis the hedonic price model has been used on 1.055 houses located in Kraj Vysočina and in the Benešov district. Those houses had been offered on sreality.cz webpage in 2012. It has been found, that every extra minute necessary for reaching highway ramp decreases the house value for 0, 4 %, although this can be claimed for houses located farther than 1km from the highway only. If the house is located within 0 - 400 meters (straight-line distance) the price (ceteris paribus) is lower in tens of percents (c. 60%). This is most likely caused by negative externalities produced by highway. In contrast to previous studies, it hasn't been confirmed any price premium for houses located far away from highway.
Keywords:
accessibility; hedonic price method; highway; reality market; dostupnost; dálnice; metoda hedonické ceny; trh nemovitostí
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34642