Original title:
Analýza kampaní zakladatelských voleb: Československo v letech 1920, 1946 a 1990
Translated title:
Founding elections campaign analysis: Czechoslovakia in 1920, 1946 and 1990
Authors:
Pařízková, Nikola ; Němec, Jan (advisor) ; Dlouhý, Miloš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se věnuje průlomovým volbám v Československu v letech 1920, 1946 a 1990. Zmínka o nich je často zúžena pouze na jejich charakter prvních voleb nového režimu. Tato diachronní komparativní analýza se snaží na základě volebních kampaní ve stranickém tisku nastínit širší aspekt zakladatelských voleb a zachytit tak dynamické procesy spjaté s obdobím přechodu. Specifikum těchto voleb do značné míry ovlivňuje podobu kampaní. Volební agitace odráží nejen předešlé přeměny ve společnosti, ale zároveň klade požadavky na její budoucí vývoj. V reflexi momentální situace se zároveň promítají vztahy jednotlivých stran, což může náhled neméně obohatit. Výsledná podoba kampaně je kombinací zmíněných faktorů spolu s dalšími, jako je nastavení médií a celková nálada ve společnosti. Práce se tak snaží ujasnit chování subjektů ve volebních kampaních zakladatelských voleb. Ač se toto chování do značné míry odlišuje v rámci různých výchozích podmínek, důraz na budoucí směřování státu je vždy pilířem kampaní jednotlivých stran.The thesis deals with founding elections in Czechoslovakia in 1920, 1946, and 1990. A typical mention of these elections would describe them simply as the first elections after a regime change, and go no further. This diachronic analysis, based on elections campaigns as recorded in party-aligned newspapers, attempts to depict the broader aspect of founding elections and recapture the dynamic processes typical for such transition periods. Election campaigns are strongly influenced by the special character of founding elections. Campaigning not only reflects recent changes in the society but also formulates demands on its future development. Perceptions of the current situation reflect mutual relationships in between parties. The resulting character of election campaigns is a combination of these factors, plus others such as the media scene or the general mood in the society. The thesis thus tries to understand how political subjects behave in their founding election campaigns. Even though this behaviour varies wildly depending on background conditions, all political parties tend to focus their campaigns around the future course of the country.
Keywords:
Czechoslovakia; election campaigns; founding elections; media; patisan newspapers; média; stranický tisk; volební kampaně; zakladtelské volby; Československo
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34375