Original title:
Osobní údaje a problémy personalizace
Translated title:
Personal data and personalization issues
Authors:
Farafonov, Gerasim ; Sigmund, Tomáš (advisor) ; Pavlíček, Antonín (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Společnost se v současné chvíli nachází uprostřed informační revoluce, a pouze teď si tuto skutečnost začíná uvědomovat. Primární měnou v nové ekonomice jsou uživatelská data a tato nesmírná hodnota je zřejmá pouze společnostem obchodujícím s nimi. Diplomová práce se věnuje problematice ochrany osobních údaje v kontextu současného vývoje trendu personalizace. Autor vyjmenovává nástroje, pomoci kterých se uskutečňuje online sledování, jejich technickou náplň, porovnává legislativní úpravy České republiky, Ruské federace a Spojených států amerických, vyhodnocuje rozdíly, tendence vývoje, klady a zápory ve vztahu k praxi vytváření profilů a behaviorálního cílení reklamy. Následně autor vyjmenovává další rizika tohoto trendu pro svobodu a soukromí a sestavuje seznam jak obecných doporučení, tak i doporučení pro samotné uživatele pro maximalizaci ochrany soukromí a osobních údajů.Society is currently finding itself in the middle of an information revolution, and only now begins to realize this fact. The primary currency in the new economy is user data and the enormous value is evident only to companies doing business with them. This thesis is dedicated to the protection of personal data in the context of the currently developing trend of personalization. Author sets out tools that make online tracking possible, compares the legislative regulation of the Czech Republic, the Russian Federation and the United States of America, evaluating the differences, trends, strengths and weaknesses in relation to the practice of creating profiles and behavioural targeting advertising. Subsequently, the author lists the additional risks of this trend for the freedom and privacy, lists general recommendations as well as recommendations for the users themselves to maximize the protection of privacy and personal data.
Keywords:
Behavioural targeting; Cookies; Facebook; Filter bubble; Google; Online tracking; Personal data; Personalization; Privacy; Profiling; Behaviorální cílení; Bublina filtrů; Cookies; Facebook; Google; Online sledování; Osobní údaje; Personalizace; Profilování; Soukromí
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34364