Název:
Marie Kokešová Šechtlová, ženský element ve čtyřech generacích fotografického ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře
Překlad názvu:
Marie Kokešová Šechtlová, the feminine element in four generations of photographic studio Šechtl and Voseček in Tábor
Autoři:
BOLKOVÁ, Petra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Marie Kokešová Šechtlová, ženský element ve čtyřech generacích fotografického ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře Bakalářská práce se věnuje fotografickému dílu Marie Kokešové Šechtlové, která od 60. let 20. století patřila k významným českým umělkyním. V úvodu práce je nastíněna historie ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře. Bylo to prostředí, do něhož se Marie Šechtlová přes svého manžela Josefa Šechtla dostala a z něhož pak také dále čerpala a vycházela. Navazující část práce se zabývá spoluprací Marie a jejího manžela Josefa Šechtla, přičemž tato etapa se stala důležitým pilířem její tvorby. V hlavní části textu se pak bakalářská práce věnuje zmapování dvou stěžejních aspektů díla Marie Šechtlové. Fotografka bude představena jednak jako vyznavačka bruselského stylu, fotografka poezie všedního dne, jako průkopnice barevné fotografie a jednak jako ilustrátorka literárních děl, především poezie. Básníka Jana Nohu inspirovaly fotografie Marie Šechtlové k pozoruhodným veršům, ona na oplátku ilustrovala jeho básnické sbírky a vznikla mezi nimi obdivuhodná tvůrčí spolupráce. Závěrečná část textu práce bude věnována komparaci její tvorby s dílem ostatních soudobých českých fotografek Dagmar Hochové, Emily Medkové, Evy Fukové či Běly Kolářové, které vyšly a tvořily především v prostředí hlavního města Prahy. Marie Kokešova Šechtlova, the feminine element in four generations of photographic studio Šechtl and Voseček in Tabor This thesis examines photographic work of Marie Šechtlova, who had been one of the significant Czech female artists from 1960's onwards. In the beginning of this thesis, the history of Šechtl and Voseček studio is outlined. Marie Šechtlova got into this environment through marrying Šechtl. The environment had been influential for her. The following part of my thesis studies the cooperation of Marie Šechtlova and her husband, finding this phase to have been an important moment of her artistic work. In the main body of this thesis, two major aspects of Šechtlova's work are examined. The photographer is portrayed as using the Brussels style of photography, which captures the poetry of mundane. Further on, she is also portrayed as a pioneer of colour photographer and an illustrator of literary work, especially poetry. Jan Noha's extraordinary verses were inspired by Šechtlova's photography. In return, she was illustrating his poetry collections and their collaboration had been outstandingly creative. The final part of this thesis compares Šechtlova's work with the work of other Czech female photographers of her time, such as Dagmar Hochova, Emily Medkova, Eva Fukova or Běla Kolařova, who were working mostly in the environment of Prague.
Klíčová slova:
fotografie; Marie Kokešová; poezie; Voseček; Šechtl; Marie Kokešová; photography; poetry; Voseček; Šechtl Citace: BOLKOVÁ, Petra. Marie Kokešová Šechtlová, ženský element ve čtyřech generacích fotografického ateliéru Šechtl a Voseček v Táboře. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/27182