Original title:
Problematika komunikace se seniory s poruchou sluchu
Translated title:
Communication with elderly people suffering from a hearing disorder
Authors:
BLAFKOVÁ, Šárka Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci byly stanoveny dva cíle. Cíl 1: Zmapovat efektivní dovednosti, které sestry využívají při komunikaci se seniory s poruchou sluchu. Cíl 2: Zjistit, jak na seniory s poruchou sluchu působí nevhodná komunikace sester. Oba cíle byly splněny, protože jsme potvrdili a nepotvrdili hypotézy a také získali odpovědi na výzkumné otázky. Kvantitativní šetření bylo provedeno u všeobecných sester pracujících na odděleních následné péče, v domovech pro seniory a v agenturách domácí péče. Byla upřednostněna technika dotazníku. Při tvorbě dotazníku bylo vybráno 18 otázek otevřeného i uzavřeného typu. Před rozdáním dotazníků předcházel předvýzkum, který napomohl některé otázky upravit či doplnit. Při předvýzkumu byl dotazník rozdán šesti sestrám pracujících na oddělení následné péče a v domovech pro seniory v Jihočeském kraji. Dotazníky byly rozdány 200 sestrám, řádně vyplněných dotazníků využitelných ke zpracování se vrátilo 178, návratnost tedy byla 89 %. Dotazníky byly zpracovány během měsíce ledna 2012. Pro kvantitativní šetření byly určeny tři hypotézy. Hypotéza 1: Druh vzdělání ovlivňuje komunikační dovednosti sester při komunikaci se seniory s poruchou sluchu, byla potvrzena. Hypotéza 2: Sestry dodržují zásady komunikace se seniory s poruchou sluchu, se také potvrdila. Naopak hypotéza 3: Sestry vnímají ošetřovatelskou péči o seniory s poruchou sluchu jako zatěžující, potvrzena nebyla. Při kvalitativním šetření byla využita technika polostrukturovaného rozhovoru s 10 seniory s poruchou sluchu. Rozhovor byl veden na podkladě předem stanovených otázek. Otázky respondenti zodpovídali během měsíce února 2012. V rámci kvalitativního šetření se zodpověděly tři výzkumné otázky. Výzkumná otázka 1: Jak na seniory s poruchou sluchu působí současný způsob komunikace sester? Odpověď 1: : Současný způsob komunikace sester působí na seniory s poruchou sluchu pozitivně. Na výzkumnou otázku 2: Jak vnímají senioři s poruchou sluchu nonverbální komunikaci sester? vyplynula odpověď 2: Nonverbální komunikaci sester senioři s poruchou sluchu vnímají jako přijatelnou. Poslední výzkumná otázka 3: S jakými problémy se senioři s poruchou sluchu setkávají při komunikaci se sestrou? byla zodpovězena odpovědí 3: Senioři s poruchou sluchu uvedli jako nejčastější problém nedodržování očního kontaktu. Výstupem této práce je standard, jehož obsahem bude postup komunikace se seniorem s poruchou sluchu, aby byla zajištěna kvalitní komunikace se seniory s poruchou sluchu. Tento standard bude poskytnut zařízením, ve kterých bylo prováděno kvantitativní i kvalitativní šetření. Dále je výsledkem práce informační brožura zaměřená na doporučení pro komunikaci se seniory s poruchou sluchu.People communicate to understand one another and share information. Speaking is crucial in the course of everyone's entire life. In this thesis, we have focused on the issues related to communication with seniors with a hearing disorder. It is necessary to properly diagnose the hearing disorder using suitable methods of examination, and subsequently propose possible means of therapy and train the patient on use of the hearing aid if necessary. Two objectives were set out, both of which were achieved. Objective 1: Map the effective skills used by nurses when communicating with seniors with a hearing disorder. Objective 2: Determine how unsuitable communication by nurses affects seniors with a hearing disorder. A quantitative and qualitative examination was performed. Within the quantitative examination, 200 questionnaires were handed out, of which 178 properly completed were returned for processing. The qualitative examination consisted of a semi-structured interview of ten seniors with a hearing disorder with the help of technology. We defined three hypotheses. Hypothesis 1: The type of education affects nurses' communication skills with seniors with a hearing disorder. Hypothesis 2: Nurses adhere to the principles of communication with seniors with a hearing disorder. Both hypotheses were confirmed. Hypothesis 3: Nurses consider care for seniors with a hearing disorder to be a burden. The last hypothesis was not confirmed. Three research questions were also defined. Research question 1: How does the current manner of communication by nurses affect seniors with a hearing disorder? Answer 1: The current manner of communication of nurses with seniors with a hearing disorder has a positive effect. Research question 2: How do seniors with a hearing disorder perceive non-verbal communication by nurses? Answer 2: Seniors with a hearing disorder consider the non-verbal communication of nurses to be adequate. Research question 3: What problems do seniors with a hearing disorder encounter when communicating with nurses? Answer 3: The most common problem mentioned by seniors with a hearing disorder was lack of eye contact.
Keywords:
communication; general nursing; hearing loss; principles of communication with the elderly with impaired hearing; senior; komunikace; porucha sluchu; senior; všeobecná sestra; zásady komunikace se seniorem s poruchou sluchu Citation: BLAFKOVÁ, Šárka. Problematika komunikace se seniory s poruchou sluchu. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26426