Original title:
Představy mužů o jejich účasti při porodu
Translated title:
Perceptions of men on their participation in childbirth
Authors:
BUKOVSKÁ, Daniela Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce obsahuje teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je zaměřena na těhotenství, porod a aktivity, které v různých časových obdobích může partner těhotné ženy vykonávat. Dále ošetřovatelskou činnost porodní asistentky, která by při porodu měla myslet i na to, že na porodním sále není pouze rodička, ale i její muž. Výzkumné šetření bylo provedeno kvalitativním výzkumným šetřením formou strukturovaných rozhovorů u 12 respondentů, partnerů těhotných žen, kteří byli rozděleni do 3 skupin. Muži připravovaní na předporodním kurzu, muži, kteří získali informace například od přátel, knih, internetu a muži, kteří již u porodu v minulosti byli. Výzkum probíhal v měsíci červen a červenec 2012 v Českých Budějovicích. Prvním cílem bylo zjistit, zda muži, kteří navštívili předporodní kurz, mají jiné představy o účasti při porodu, než muži, kteří kurz nenavštívili. Zjištěno bylo, že obě skupiny očekávají ve své podstatě to samé, tedy ochotu, vstřícnost, empatii od zdravotnického personálu, aktivní zapojení a především pomoc ze strany porodních asistentek. Druhý cíl byl zaměřen na otce, kteří se již porodu účastnili. Chtěli jsme zjistit, zda muži, kteří se již porodu účastnili, mají jiné představy, nežli muži, kteří se porodu účastní poprvé. Z výzkumného šetření vyplynulo, že jejich představy se taktéž neliší od odpovědí budoucích otců, kteří u porodu zatím nebyli. I oni si představují, že budou aktivně zapojováni a vedeni porodní asistentkou, která jim vše vysvětlí přímo na porodním sále. V případě, že při prvním porodu nemohli být aktivně zapojeni, při porodu, který je čeká nyní, by se rádi zapojili. Vypracovaná bakalářská práce může sloužit jako informační a studijní materiál pro další ročníky oboru Porodní asistentka. Dále ji lze využít jako edukační materiál pro porodní asistentky v praxi, které se rozhodnou své vzdělání aplikovat ve vedení předporodních kurzů a pro porodní asistentky, které pracují na porodních sálech.This study consists of two key parts. The focus of the theoretical part is pregnancy, childbirth and activities that a partner of the pregnant woman can carry on during various stages of her pregnancy and delivery. Furthermore, activities of nursing midwife who has to bear in mind that not only the laboring woman is in the delivery room, but also her partner. The empirical part was prepared through a qualitative research based on structured interviews with twelve respondents, partners of pregnant women. These respondents were divided into three groups: first-time fathers who participated in specialized childbirth classes, first-time fathers who did not participate in the specialized childbirth classes and obtained the relevant information from their friends, books or from the internet, and fathers-to be attended their child?s birth in the past. The research was carried on in June and July in České Budějovice. The results can be used as educational material for practicing midwives who have decided to use their professional knowledge in the specialized childbirth classes and for midwives working in the delivery rooms. The first goal was to explore whether the expectations of men who decided attend their child?s birth and participated in the specialized childbirth classes differ from the expectations of men who did not participate in the specialized childbirth courses. The results show that both groups basically expect the same; that is willingness, empathy and readiness to help on the part of medical team, active role in childbirth and, in particular, coaching by the nursing midwife. The second goal was to compare expectations of men who had been present at the childbirth in the past and expectations of first-time fathers. There research has shown that their expectations do not differ from the expectations of the first-time fathers who have not yet attended the delivery. They also expect active involvement and guidance on the part of the nursing midwife who would explain everything to them in the delivery room. In case they were not actively involved in the first delivery, they would like to play an active role in the next labor and delivery. This bachelor?s thesis can serve as information and textbook for future students of the branch Midwife. The results can also be used as educational material for practicing midwives who have decided to use their professional knowledge in the specialized childbirth classes and for midwives working in the delivery rooms.
Keywords:
delivery; male partner in childbirth; participation in childbirth; pregnancy; preparation for childbirth; specialized childbirth classes; doprovod u porodu; partner u porodu; porod; předporodní kurz; předporodní plán; těhotenství Citation: BUKOVSKÁ, Daniela. Představy mužů o jejich účasti při porodu. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26414