Original title:
Šikana z pohledu dětí
Translated title:
Bullying from the perspective of children
Authors:
HORÁKOVÁ, Věra Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem bakalářské práce je přiblížení základních informací týkajících se dětské šikany. Teoretická část práce vymezuje příčiny jejího vzniku, charakterizuje aktéry šikany, následky i možnosti řešení. Zdůrazňuje, že oběťmi šikany nejsou pouze šikanované děti, šikana poškozuje i samotné iniciátory, dokonce i svědky tohoto krutého bezpráví. V praktické části, mapující zkušenosti dětí se šikanou, jsou prezentovány výsledky výzkumu rozdělené do tří souborů. V prvním souboru jsou rozebírány písemné příběhy dětí, které se setkaly se šikanou, formou sekundární analýzy údajů z publikace Evy Kadlecové Šikana z pohledu dětí, v druhém souboru jsou zjišťovány informace o znalostech dětí týkajících se šikany a třetí soubor je zaměřen na získání informací o používání schránek důvěry a složení knih s tématikou šikany ve školních knihovnách. Pro informace z druhého a třetího souboru byla použita kvantitativní metoda sběru dat a to technikou dotazníku. Dotazníkové šetření bylo určeno žákům šestých až devátých tříd třech základních škol a ředitelům základních škol v Jihočeském kraji. Bylo zjištěno, že zkušenosti dětí i způsoby řešení šikany souvisí s věkem agresorů i obětí. Byly potvrzeny tři významné statistické rozdíly mezi žáky šestých a sedmých tříd a žáky osmých a devátých tříd. Děti odlišující se vizáží jsou výrazně častěji šikanovány staršími žáky. Formu kárného opatření, jako následek šikany pro agresora, školy častěji používají v osmých a devátých třídách. V důsledku šikany se častěji stěhovaly, i s celou rodinou, oběti osmých a devátých tříd. Dalšími výzkumy bylo zjištěno, že nejčastějšími iniciátory šikany na druhých stupních základních škol jsou skupiny chlapců a nejčastějšími oběťmi jsou chlapci samotní. Znalosti dětí o šikaně a především kyberšikaně jsou nedostatečné. Z informací ředitelů základních škol vyplývá, že téměř ve všech školách jsou dětem k dispozici schránky důvěry, leč jejich využití v praxi se neosvědčilo, většinou pro nezájem dětí. Složení literatury ve školních knihovnách je různé, ve většině škol převažují díla Michala Koláře. Je nutné hledat a rozvíjet vhodné formy prevence šikany ve školách, v mimoškolních aktivitách a v rodinách.The main theme of the Bachelor Thesis is approximation of certain basic information concerning the phenomenon of bullying amongst children. The theoretical part of the Thesis delimitates the causes of bullying, characterizes the actors of bullying, as well as the consequences and solution options. It is emphasized that the range of the victims of bullying is not limited to bullied children, as bullying is harmful to the very initiators of bullying, too, and even to the witnesses of these cruelly unjust practices. In the practical part, the Thesis maps children?s experience with bullying, including presentation of the results of research, divided into three survey baskets. The first basket contains stories written by children who have experienced bullying, presented in the form of a secondary analysis of information from the publication of Eva Kadlecová, Bullying from Children?s Perspective; in the second basket, information is collected on what children know about bullying; and the contents of the third basket focus on information about the use of confidential mailboxes and the range of books on the subject of bullying in school libraries. Information in the second and third baskets is based on data collection using a quantitative method and a questionnaire survey. The latter was used with students from grade six to nine in three elementary schools and with elementary school principals in the Region of South Bohemia. It was established that children?s experience as well as solutions for bullying depend on the age of the aggressors and victims. Three significant statistical differences were affirmed to exist between students of sixth and seventh grades and students of eighth and ninth grades. Visually different children were subjected to bullying far more often in the older age group. As a form of consequence of bullying, schools tend to apply disciplinary measures more often in eighth and ninth grades. In this age group, the victims of bullying have more often moved to another location with the whole family. Further research has led to the finding that most of the bullies at the second level of elementary schools, i.e., middle-school level, were groups of boys, whereas most of the victims were individual boys. Generally, children?s knowledge of facts about bullying, especially cyber bullying, is inadequate. According to information from the principals of elementary schools, nearly all schools have confidential mailboxes, but their use in practice has not proved to be successful, mainly due to lack of interest on the part of children. The range of literature available at school libraries varies ? however, most schools own the works of Michal Kolář. Suitable forms and ways of preventing bullying at schools, during after-school activities, and in families ought to be found and developed.
Keywords:
aggressor; bullying; conformity; group; victim Citation: HORÁKOVÁ, Věra. Šikana z pohledu dětí. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26382