Original title:
Edukační činnost sestry v perioperační péči
Translated title:
Educational activity of a nurse in perioperative care
Authors:
FOTROVÁ, Miluše Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Popis práce Tato práce se věnuje problematice edukace na operačních sálech perioperačními sestrami. V práci byly stanoveny cíle a výzkumné otázky. Cíl 1: Zjistit rozdíl v edukační činnosti perioperační sestry na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s. Cíl byl splněn, edukační metody vycházejí podle zaměření operačních sálů na příslušných odděleních. Respondentky se shodují v nejvíce užívané metodě, v metodě rozhovoru. Cíl 2: Zjistit rozdíl v edukaci při celkové a místní anestézii perioperační sestrou. Cíl byl splněn. Rozdílnost edukace při místní anestézii se liší především v přístupu k pacientovi, kde respondentky uvedly bližší, individuální kontakt k operovanému. Sestry se shodují, že při místní anestézii pacientovi podávají podrobnější výklad a informují ho po celou dobu operačního výkonu. K cílům práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Otázka 1. Jaké edukační metody využívají perioperační sestry? Respondentky uváděly shodně metodu rozhovoru, vysvětlování, práci s textem-letáky, brožurky, dále uvedly fotodokumentaci a edukační knížky, ačkoli se u nich na sálech nepoužívají. Otázka 2. Jakou metodu považují perioperační sestry za nejpřínosnější pro pacienta? Respondentky shodně uvedly metodu rozhovoru, šest dotazovaných uvedlo práci s textem-letáky, brožurky. Otázka 3. Jakým způsobem probíhá edukace na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s.? Všech devět sester shodně uvedlo, že edukaci provádí v den operace na předsálí. Zde obíhající sestra seznámí pacienta s prostředím sálu, vysvětlí a provede ošetřovatelskou přípravu dle zvyklosti oddělení, poučí pacienta o poloze na operačním stole. Otázka 4. V čem spočívá rozdíl v edukaci pacienta perioperační sestrou před operačním výkonem v celkové a místní anestézii? Rozdílnost podle sester spočívá při místní anestézii, v individuálnějším přístupu k pacientovi, s metodou podrobnějšího vysvětlování. S pacientem hovoří po celou dobu výkonu.description of work This paper is devoted to the questions of the education in operating theatres through perioperative nurses. The paper defined the objectives and research questions. Objective 1: To determine the difference in educational activities of a perioperative nurse in selected operating theatres in the Hospital České Budějovice, AG. The objective was accomplished, and the educational methods comply with the orientation of the operating theatres in the relevant departments. The respondents agree on the most used method, which is an interview. Objective 2: To determine the difference in the education through a perioperative nurse in the general and local anaesthesia. The objective was accomplished. Diversity of the education for the local anaesthesia consists primarily in the approach to a patient, where the respondents reported a closer individual contact towards an operated patient. The nurses agree on that during the local anaesthesia they interpret a detailed explanation to the patient to the following surgery in terms of nursing care, and they talk actively to the patient, and inform him throughout the whole period of the surgery process. The objectives of the paper were defined by four research questions. Question 1. What are the educational methods used through the perioperative nurses? The respondents reported unanimously the method of an interview, an explaining, a work with text - leaflets, brochures; further they indicated a photo-documentation and educational books, although they are not used in the operating theatres in questions. Question 2. What method is considered by the perioperative nurses as the most beneficial for the patient? The respondents reported unanimously the method of an interview, six of the respondents stated the work with a text - leaflets, brochures. Question 3. In what manner proceeds the education on the selected operating theatres in the Hospital České Budějovice, AG? All nine nurses consistently reported that they conduct the education in a corridor on the day of surgery. Here the acting nurse acquaints the patient with the operating theatre environment, explains and performs a nursing preparation according to the department practices, instructs the patient about his position on the operating table. Question 4. What is the difference in the education of the patient through the perioperative nurse before the surgery in general and local anaesthesia? According to the nurses´ opinion, the difference lies by the local anaesthesia in a more individual access to the patient, when the method of detailed explanation is used. The nurses talk to the patient throughout the whole performance.
Keywords:
anaesthesia; education; educational process; nursing care; operating theaters; perioperative nurse; types of anaesthesia; anestézie; druhy anestézie; edukace; edukační proces; operační sály; ošetřovatelská péče; perioperační sestra Citation: FOTROVÁ, Miluše. Edukační činnost sestry v perioperační péči. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26372