Original title:
ETIKA JAKO VÝUKOVÝ PŘEDMĚT V RÁMCI PROFESNÍ PŘÍPRAVY SOCIÁLNÍCH PACOVNÍKŮ
Translated title:
ETHICS AS A PART OF EDUCATION OF SOCIAL WORK
Authors:
KŇOURKOVÁ RŮNOVÁ, Jitka Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část je založena na poznatcích získaných z knižních, časopiseckých, elektronických zdrojů a jsou zde popsány všechny prvky související s etikou: etické otázky a normy, konflikty, argumenty, komunikace apod. Teoretická část dále obsahuje postupy při výuce na vysokých školách. Stěžejním prvkem v předkládané bakalářské práci jsou principy a normy Asociace vzdělavatelů v sociální práci. (dále Asociace). Pro účely praktické části práce byly osloveny školy, které jsou řádnými členy Asociace vzdělavatelů v sociální práci, tyto školy byly požádány o poskytnutí sylabu předmětu zabývajícího se etikou, vyučovaného na dané škole. Informace získané cestou žádosti, podpořené vyhledáváním na oficiálních internetových stránkách škol, byly podrobeny metodám obsahové analýzy a komparace. Ze závěru praktické části bakalářské práce vyplývá, že v sylabech etických předmětů oslovených a porovnávaných vysokých škol vždy chybí určité informace, které by mohly být pro studenty informacemi důležitými či zásadními. Při podání kompletních a ucelených informací ze strany školy získává student přehled o požadavcích k absolvování předmětu. Práce je uceleným průnikem do problematiky výuky etiky v rámci profesní přípravy sociálních pracovníků.The theoretical part is based on the knowledge obtained from book, magazine and electronic resources and all elements related to ethics are described here: ethic questions and standards, conflicts, arguments, communication etc. The theoretical part further contains educational procedures at universities. The crucial element in the presented Bachelor?s Thesis are principles and standards of the Association of Educators in Social Work (hereinafter referred to as the Association). Within the purposes of the practical part there were addressed schools being members of the Association of Educators in Social Work and these schools were asked for providing a syllabus of the subject dealing with ethics taught at the relevant school. Information obtained based on the request, supported by searching the official web pages of the schools, were subject to content analysis and comparison methods. From the conclusion of the practical part of the Bachelor?s Thesis it results that always certain information that could be important or essential for students is missing in the syllabi of ethic subjects of the addressed and compared universities. Providing complex and comprehensive information by the school students obtain an overview of requirements for the subject graduation. The thesis is a complex breakthrough into the problem of teaching ethics within the training of social employees.
Keywords:
Associatio of Educators Work; Ethics; Social worker; Syllabus; Teaching; Asociace vzdělavatelů v sociální práci; Etika; Sociální pracovník; Sylabus; Výuka Citation: KŇOURKOVÁ RŮNOVÁ, Jitka. ETIKA JAKO VÝUKOVÝ PŘEDMĚT V RÁMCI PROFESNÍ PŘÍPRAVY SOCIÁLNÍCH PACOVNÍKŮ. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25885