Original title:
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA A JEJÍ REALIZACE NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Translated title:
MULTICULTURAL EDUCATION AND THE REALIZATION IN THE SECOND GRADE OF PRIMARY SCHOOL
Authors:
URBANOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá multikulturní výchovou a její realizací na 2. stupni základních škol. V první polovině teoretické části se autorka věnovala pojmu multikulturní výchova a pojmům, které s ním úzce souvisí, jako je multikulturalita, kultura, národ apod. V druhé polovině teoretické části se autorka zabývala samotnou realizací multikulturní výchovy. Jejím začleněním, jako průřezového tématu v rámcovém vzdělávacím programu, jejím obsahem a možnými problémy, s kterými se při realizaci můžeme setkat. V praktické části autorka uvádí, jakým způsobem školy realizují multikulturní výchovu na 2. stupni základních škol a jak využívají nabídku výukových programů. První cílovou skupinou byly základní školy z Českých Budějovic. Druhou cílovou skupinou potom byly organizace působící v oblasti multikulturní výchovy. Pro sběr dat byl zvolen kvalitativní výzkum, technika dotazník s otevřenými a polouzavřenými otázkami. Výzkumu se zúčastnily pouze tři školy a čtyři organizace. Výsledky ukázaly, že krom začleňování multikulturní výchovy do vyučování, zároveň školy využívají služeb různých organizací, či si vytváří vzdělávací programy samy. Výsledky výzkumu ukázaly, jaká je nabídka vzdělávacích programů a služeb pro žáky a pedagogy, ale ukázaly také, co obnáší práce lektora multikulturní výchovy. Tato práce může sloužit jako základní pomůcka k multikulturní výchově, jelikož obsahuje všechny základní informace, které jsou pro multikulturní výchovu stěžejní. Seznamuje nás s nabídkou některých organizací a školy mohou zároveň nahlédnout, jak realizují multikulturní výchovu jinde.The Bachelor Thesis deals with multicultural education and its realization in the second grade of primary school. The first half of the theoretical part author devoted to the concept of multicultural education and concepts which are closely related such as multiculturalism, culture, nation, etc. In the second half of the theoretical part author dealt with actual implementation of multicultural education, its inclusion as a cross curricular subject in the general curriculum, its contents and possible problems which can be found in the implementation. In the practical part author shows how schools implement multicultural education at the second grade of primary schools and how they use an offer of educational programs. Elementary schools in České Budějovice were the first targeted group. The second targeted group were non-profit organizations in the field of multicultural education. For data collection qualitative research was chosen concretely questionnaire with open and semi-closed questions. Three schools and four organizations participated in the research. The result shows that in addition to integrating multicultural education into the teaching, schools also use services of various non-profit organizations or create their own educational programs. The research in organizations showed what is the range of educational programs and services for pupils and teachers and also what working as a teacher of multicultural education means. This work may serve as a basic tool for multicultural education as it contains all basic information which are crucial for multicultural education. It acquaints us with offer of some non-profit organizations. Schools can learn how is multicultural education implemented elsewhere.
Keywords:
general curriculum; multicultural education; non-profit organizations; multikulturní výchova; nestátní neziskové organizace; rámcový vzdělávací program Citation: URBANOVÁ, Pavla. MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA A JEJÍ REALIZACE NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25603