Název:
Vliv canisterapie na integraci dětí s postižením.
Překlad názvu:
Influence of Animal Assisted Therapy to The Integration of Children with Disabilities.
Autoři:
PROCHÁZKOVÁ, Vladimíra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V teoretické části bakalářské práce se zaměřuji na vysvětlení pojmu zooterapie. V zooterapii se můžeme setkat s různými druhy zvířat, které tuto terapii praktikují. Nemusí jít vždy jen o zvířata, ale například i o rostliny. Dále se zabývám problematikou canisterapie. Canisterapie se zabývá interakcí mezi člověkem a psem. Historii této terapie můžeme nalézt až ve starověku. V Čechách se canisterapie začala rozvíjet okolo 90. let. Metod a způsobů canisterapie je hned několik a záleží na využití psa, na počtu lidí, místě a konkrétní situaci, při které se canisterapie provádí. V neposlední řadě se v teoretické části snažím objasnit pojmy, které spadají do zdravotního postižení, tyto se v posledních několika letech rychle měnily. Stejně tak, jako je aktuální téma canisterapie, je v této době aktuální i téma integrace a inkluze. Jedná se o procesy, které se snaží o včlenění a zapojování jedinců s postižením do běžných situací v běžné populaci. V praktické části bakalářské práce se věnuji vyčlenění cíle a výzkumných otázek. Cílem práce bylo, zjistit možnosti využití canisterapie při integraci dětí s postižením. Výzkumné otázky zní, zda-li může canisterapie přispět k přirozenému procesu integrace a zda-li má canisterapie vliv na sociální chování skupiny dětí, ve kterých dochází k procesu integrace. Dále se v této části věnuji popisu průběhu výzkumu a jeho výsledkům. Pro realizaci výzkumu jsem zvolila metody kvalitativního výzkumu. Výzkum jsem prováděla na Letním integračně canisterapeutickém táboře v roce 2011. Dle výsledků výzkumu lze říci, že canisterapie pozitivně působí na proces integrace. Napomáhá lepšímu včlenění jedinců s postižením a nejen jim. Zároveň je ale nutno podotknout, že je třeba i dostatečná informovanost a spolupráce všech členů, kteří se procesu integrace zúčastňují nebo do ní nějak zasahují. Věřím, že tato práce by mohla posloužit některým institucím, které se touto problematikou zabývají a tím tak rozšířit možnosti využití canisterapie. Tato práce může také sloužit jako zdroj informací pro zájemce o tuto problematiku.In the theoretical part of the bachelor thesis I focus on explaining the notion of zootherapy. It is possible to encounter various kinds of animals, which are used for the therapies. It is not necessarily always animals, but also plants. Furthermore, I deal with the problematic of canistherapy. Canistherapy deals with the interaction between man and dog. History of this therapy can be traced back into the ancient times. In the Czech Republic, canistherapy started developing around the 90?s. There are many methods and ways of canistherapy, depending on the use of the dog, number of people, place and on the actual situation in which canistherapy is undertaken. In my theoretical part of this work I also try to explain notions, which have been included into physical handicap, and which have changed quite rapidly over the past few years. Just as the topic of canistherapy is up-to-date nowadays, such are the topics of integration and inclusion. These two are processes, which are trying to incorporate persons with disabilities into common situations in everyday life. In the practical part I focus on stating the aim and research issues. The aim of the work was to find out the possibilities of using canistherapy within the integration of children with disabilities. The research issues are for example, whether canistherapy has any influence on social behaviour of a group of children, in which the process of integration is under way. Further in this part I dedicate my attention to describing the process of research and its outcomes. For realisation of the research I chose methods of qualitative research. I performed the research on the Summer Integration Canistherapeutical Camp in 2011. According to the results of the research it is possible to say that canistherapy positively influences the proces of integration and helps towards a better incorporation of persons with disabilities and not only to those. It is also necessary to point out, that an adequate cooperation and information flow among all the members who take part in the integration process is essential. I believe that this work can be of use to some institutions, dealing with this problematic, and therefore help with spreading the possibilities of using canistherapy. It can also be used as a source of information for those interested in the issue.
Klíčová slova:
canisterapie; integrace; Letní integrační canisterapeutický tábor; zooterapie; canistherapy; integration; Summer camp canistherapy integration; zootherapy Citace: PROCHÁZKOVÁ, Vladimíra. Vliv canisterapie na integraci dětí s postižením.. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25590