Original title:
Environmentálně-psychologická východiska výchovy v přírodě
Translated title:
The Basis of Environmental Psychology for Outdoor Education (The Influence of Nature on Mental and Social Well-Being)
Authors:
VRBOVÁ, Zuzana Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá teoretickým výzkumem východisek environmentální psychologie pro výchovu v přírodě. Odpovídá z environmentálně-psychologického hlediska na otázku, proč je příroda v koncepcích výchovy v přírodě preferovaným prostředím a jaké jsou vlivy přírody na fyzické, psychické a sociální zdraví člověka. Tyto odpovědi jsou v práci popsány skrze teorie environmentálních preferencí a regeneračních účinků přírody. Práce je rozdělena do tří oblastí. První část rozebírá východiska, principy a obsahy environmentální psychologie a výchovy v přírodě, stěžejní pojmy pro práci a styčné body environemntální psychologie a teorie výchovy v přírodě. Druhá část popisuje environmentálně-psychologické teorie a koncepty, týkající se hlavní a vedlejší výzkumné otázky. Třetí část zhodnocuje důsledky a relevantnost environmentálně-psychologických poznatků pro oblast výchovy v přírodě.The work deals with theoretical research of basis of Environmental Psychology for Outdoor Education. It answers two questions ? why in the conceptions of Outdoor Education is nature the preferred environment and what are the benefits of nature for physical, mental and social health. The answers to theses questions are in the work described through theories of environmental preference and restorative effects of nature. There are three major sections of the work. The first part discusses the basis, principles and contents of Environmental Psychology and Outdoor Education, the core terminology of the work, and the nodal points of Environmental Psyhcology and the theory of Outdoor Education. Second part describes those theories and concepts of Environmental Psychology which are related to the primary and subsidiary research questions. The third part evaluates the impacts and relevance of environmental-psychological knowledge on concepts of Outdoor Education.
Keywords:
attention restoration theory; environmental preference; environmental psychology; mental and social well-being; natural environment; nature; outdoor education; physical; restorative effects of nature; restorative environment; stress recovery; stress reduction; environmentální preference; environmentální psychologie; fyzické; psychické a sociální zdraví; příroda; přírodní prostředí; redukce stresu; regenerační prostředí; regenerační účinky přírody; teorie regenerace pozornosti; výchova v přírodě; zotavení ze stresu Citation: VRBOVÁ, Zuzana. Environmentálně-psychologická východiska výchovy v přírodě. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25396