Original title:
Edukační model výuky duševní hygieny ve vybrané škole a její vliv na psychické zdraví pubescentů.
Translated title:
Educational model of the subject mental hygiene and its influence on adolescents' mental health at concrete school.
Authors:
PETRÁNOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se svým obsahem a formou zakládá na edukačním modelu duševní hygieny, který je určen pro žáky pubescentního věku. O duševní hygieně je zde pojednáno jako o součásti zdravého životního stylu a předmětu výchovy ke zdraví. V teoretické části jsou zahrnuty literární prameny a zdroje, vztahující se k tématu. Intervenční program duševní hygieny byl aplikován v 7. třídě ZŠ Oskara Nedbala pro 29 žáků ve věkovém průměru 13 let. Vliv aplikovaného intervenčního programu duševní hygieny byl měřen pomocí vstupního a výstupního dotazníkového měření životních rytmů a spánkového režimu. Měření probíhalo i v kontrolní třídě. Samostatně byl také měřen vliv hodiny relaxace pomocí testů POMS. Tato hodina přinesla zajímavé výsledky v pozitivní změně v aktuálním psychickém stavu pubescentů.This bachelor thesis with its content and form is based on the educational model of mental hygiene which is designed for the students in adolescent age. The thesis deals with the mental hygiene as a part of healthy lifestyle and a subject of healthy education. There are included literary sources and resources relating to the topic of the thesis. Intervention program of mental hygiene was applied on 7th year class of middle school Oskara Nedbala. 29 students were 13 years old in the average. The influence of applied mental hygiene intervention program was examined by means of entrence and final questionnaires of life rhythms and sleeping habits. This questioning was also used in control group. The influence of relaxation lesson was examined by means of POMS questioning. This lesson of relaxation brought an interesting result in positive change of students? actual mood state.
Keywords:
educational model of mental hygiene; health; health education; mental hygiene; school environment; student?s mental health; duševní hygiena; edukační model duševní hygieny; psychické zdraví žáka; výchova ke zdraví; zdraví; školní prostředí Citation: PETRÁNOVÁ, Eva. Edukační model výuky duševní hygieny ve vybrané škole a její vliv na psychické zdraví pubescentů.. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25251