Original title:
Dopravní dostupnost periferních oblastí v kraji Vysočina
Translated title:
Transport accessibility of peripherals areas in the region Vysočina
Authors:
LEŽÁK, Martin Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této práce je vytýčení periferních obcí či souvislejších prostorově homogennějších oblastí v kraji Vysočina na základě komplexních socio ? ekonomických ukazatelů, jenž zevrubně popisují jednotlivé procesy odehrávající se v každém geografickém prostoru. Ke stanovení periferií byly pro autora důležité využít základní teoretická východiska a zevrubné práce nejrůznějších sociálních geografů v dané problematice. V dalších částech práce autor přistupuje k podrobné analýze socio ? ekonomických kategorií a k odhalení prostorových rozdílů ve zkoumaném kraji. Po vytýčení periferních oblastí se autor bude snažit představit obsáhlou a charakterem všestrannou analýzu kvality dopravní dostupnosti v takto definovaných obcích, což je zároveň druhým ústředním cílem práce. Na dopravní dostupnost se v geografickém prostoru váže celá řada nejrůznějších aktivit, proto je nesmírně důležité prozkoumat její efektivnost, stejně tak jako jistou rozdílnost v její kvalitě. Součástí rozsahu práce jsou finální mapové výstupu periferních oblastí v kraji Vysočina a kvality dopravní dostupnosti v těchto okrajových obcích.The main concept of this bachelor thesis is the definition of peripheral municipalities or coherent spatially homogeneous areas in Vysočina region based on comprehensive socio-economic indicators, which describe in detail the various processes occurring in each geographical area. For the author, it was important to use fundamental theoretical basis and detailed work of various social geographers in the this issue to determine the peripherals. In other parts of thesis the author continues by detailed analysis of the socio-economic categories and discovers spatial differences of the analysed region. After the peripheral areas determination, he will present a comprehensive and versatile character analysis of quality of transport service in such municipalities, which is the second aim of this work. Wide variety of activities are bound with the transport accessibility in the geographical area, so it is extremely important to explore its effectiveness, as well as some differences in its quality. Final maps of peripheral areas in Vysočina region and of quality of transport service in these marginalized municipalities are included in this thesis.
Keywords:
age index; frequency transport accessibility; municipilaties with extended powers (ORP); peripherals; quality of transport accessibility; region Vysočina; registered enemployment rate; time transport accessibility; time transport accessibility of centers; tracing peripherals; frekvenční dopravní dostupnost; index stáří; kvalita dopravní dostupnosti; míra registrované nezaměstnanosti; ORP; periferie; Vysořina; vytýčení periferií; časová dopravní dostupnost; časová dostupnost středisek Citation: LEŽÁK, Martin. Dopravní dostupnost periferních oblastí v kraji Vysočina. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/24955