Original title:
Analýzy portfolia jako nástroj strategického marketingového řízení pojišťoven
Translated title:
Portfolio Analysis as a tool for strategic marketing management insurance
Authors:
PETRÁSOVÁ, Michaela Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce na téma Analýzy portfolia jako nástroj strategického marketingového řízení pojišťoven bylo posoudit možnosti a metody vhodné pro analýzu portfolia, aplikovat vybrané metody v konkrétních podnicích a srovnat s konkurenčními podniky. Jako možnost analýzy portfolia bylo zvoleno posouzení vybraných pojištění dle pojistných podmínek a také dle limitů a cen pojištění. Bylo zjištěno, že jednotlivé pojišťovny a jejich produkty se výrazně liší. Následně byla sestavena portfolio matice BCG, díky níž bylo možné vyhodnotit vyváženost portfolia vybrané pojišťovny a navrhnout strategie vhodné pro jednotlivé skupiny produktů. Poslední část práce byla zaměřena na dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak jsou respondenti spokojeni se službami pojišťoven, jakou pojišťovnu preferují a jaká mají uzavřena pojištění. Na základě výsledků průzkumu byly navrženy konkrétní doporučení pro zkvalitnění služeb pojišťoven.The aim of the thesis "Portfolio analysis as a tool for strategic marketing management of insurance companies" was to assess the possibilities and methods suitable for portfolio analysis, apply the selected methods in specific companies and compare with competitors. As the possibility to analyze the portfolio assessment was chosen as the selected insurance policy conditions and limits as well as insurance and prices. It was found that individual insurance companies and their products differ significantly. It was subsequently prepared BCG portfolio matrix, which makes it possible to evaluate the balance of the portfolio selected insurance companies and design strategies appropriate for each product group. The last part focuses on a survey whose objective was to determine how respondents are satisfied with the services of insurance, as insurance companies prefer and what their insurance policy. Based on the results of the survey were designed specific recommendations for improving the services of insurance companies.
Keywords:
BCG matrix; insurance; portfolio analysis; questionnaire; dotazníkové šetření; matice BCG; pojištění; portfolio analýzy Citation: PETRÁSOVÁ, Michaela. Analýzy portfolia jako nástroj strategického marketingového řízení pojišťoven. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/24110