Original title:
Analýza vnějšího prostředí vybraného podniku
Translated title:
Analysis of external environment of a chosen company
Authors:
SLÍPKOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce je zpracována na téma ?Analýza vnějšího prostředí vybraného podniku.? V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy související s problematikou práce a popsány jednotlivé analýzy. V praktické části jsou teoretické poznatky aplikovány pomocí analýz vnějšího prostředí na zvoleném podniku. Analýza vnějšího prostředí je nedílnou součástí strategické analýzy, která vede ke stanovení strategie. Výhodou analýz je předvídání trendů, pochopení změn v podnikatelském prostředí a přemýšlení nad budoucím vývojem podniku. Cílem práce je aplikace PEST analýzy a Porterova modelu konkurenčního prostředí a následné zhodnocení postavení podniku na trhu. Řešením je shrnutí výsledků a navržení příslušných opatření vedoucí k prosperitě podniku a vytvoření konkurenční výhody. Po shrnutí a syntéze všech výsledků provedených analýz na vybraném podniku byly zjištěny následující dva předpoklady nutné pro další rozvoj podniku: ? potřeba investic do vědecko-technického rozvoje, ? výrazné posílení v marketingové oblasti. Podniku bylo doporučeno orientovat se na diferenciační strategii, která by firmu odlišila od silné konkurence a pomohla by zlepšit postavení na trhu.The topic of my thesis is ?Analysis of external environment of a chosen company?. In the theoretical part, basic keywords of the given problem are explained and used analyses are described. In the practical part, theoretical knowledge is applied, using analyses of external environment for the chosen company. The analysis of external environment is a crucial component of a strategic analysis, which leads to setting the strategy. Forecasting of trends, understanding to changes in business environment and considering the future development of the company are the biggest advantages of the analyses. Application of the PEST analysis and of the Porter?s model of competitive environment and consecutive evaluation of the position of the company on the market are the aims of the thesis. To solve the problem, summary of results and suggestion of measures, taken to reach prosperity of the company and to create a competitive advantage on the market, are used. Two preconditions necessary for the further development of the company were found after summarizing and synthetizing all results of the executed analyses: ? need of investments into scientific and technical development, ? substantial strengthening of marketing activities. The main recommendation made to the company included orientation to the differentiating strategy that could differentiate the company from strong competition and could help to strengthen its market position.
Keywords:
external environment of a company; PEST analysis; Porter´s model of competitive environment; PEST analýza; Porterův model konkurenčního prostředí; vnější prostředí podniku Citation: SLÍPKOVÁ, Pavla. Analýza vnějšího prostředí vybraného podniku. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/24053