Original title:
Význam spirituality v procesu edukace
Translated title:
The significance of spirituality in the educational process
Authors:
KOMENDA, Vladimír Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Na základě bakalářské práce jsem chtěl zmapovat klíčové momenty ve spirituálním vývoji dítěte mladšího školního věku, dále identifikovat a analyzovat spirituální aspekty ve výchově s ohledem na latentní povahu spirituality v současné době. Cílem práce bylo odpovědět na hlavní výzkumnou otázku, zda si věřící rodiče uvědomují si důležitost spirituálních aspektů ve výchově a duchovního prožívání svých dětí. Pomocí výpovědí respondentů byl analyzován způsob výchovy dětí ve dvou křesťanských rodinách. Z poznatků bylo zjištěno, v jakých situacích si věřící rodiče uvědomují důležitost spirituality ve výchově a duchovního prožívání svých dětí. Informace potřebné pro zpracování bakalářské práce byly získány metodou kvalitativního ? polostrukturovaného rozhovoru s pěti otevřenými otázkami zaměřený na jednotlivé aspekty křesťanské výchovy. Z uvedených rozhovorů jednoznačně vyplývá důležitost, kterou dotazovaní respondenti přikládají spirituálním aspektům výchovy a duchovnímu prožívání svých dětí. Pokud je dítě vybaveno schopností reflexe spirituální povahy života, lze předpokládat, že tato schopnost se mu stane záštitou řešení důležitých životních situací. Výsledky práce mohou být použity jako další materiál pro sociologické studie podobného zaměření nebo jako studijní materiál pro pracovníky v sociálních oblastech či studenty sociálních oborů.Based on this bachelor thesis I wanted to map the key moments in spiritual development of a school-aged child (6-13 years), then to identify and analyse spiritual aspects in education with respect to latent nature of spirituality today. The objective of the work was to answer the major research question, whether religious parents realize the significance of spiritual aspects in education and in spiritual perception of their children. The way of bringing up children in two Christian families was analysed using the respondents? answers. The analysis revealed in which situations religious parents realize the significance of spirituality in education and spiritual perception of their children. Information needed for this thesis was obtained by the method of a qualitative ? semi-structured interview with five open questions focused on individual aspects of Christian education. The interviews clearly show the significance attached to spiritual aspects of education and to spiritual perception of their children by respondents. If a child is able to reflect the spiritual nature of life, it can be assumed that this ability becomes his auspices when dealing with significant life situations. The results of the thesis could be used as further material for sociological studies of a similar theme or as study material for social workers or students of social sciences.
Keywords:
christianity; education; faith; religiosity; school-aged child (6-13 years); spirituality; the Bible; bible; křesťanství; mladší školní věk; religiozita; spiritualita; víra; výchova Citation: KOMENDA, Vladimír. Význam spirituality v procesu edukace. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/22685