Original title:
Uplatnění moderní metody shlukové analýzy při segmentaci trhu
Translated title:
Application of modern cluster analysis in a market segmentation
Authors:
JOANIDIS, Filip Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce bylo popsat teoretické principy segmentace zákazníků pomocí moderních metod shlukové analýzy a jejich praktické ověření v komerčním prostředí utilitní společnosti. Teoretická část práce vysvětluje principy shlukové analýzy prostřednictvím algoritmu K-means a algoritmů hierarchického shlukování. V rámci kapitoly SW podpory popisuje možnosti softwarových nástrojů R, Rapid Miner a KXEN. Pro účely zpracování dat jsou v teoretické části popsány metodiky SEMMA, 5A a metodika CRISP. Praktická část práce se zaměřuje na ověření homogenity/heterogenity trhu s elektrickou energií v segmentu domácnosti v utilitní společnosti EON. Prostřednictvím dat ze zákaznického systému a dostupných externích dat, je pomocí programového prostředí R provedena hierarchická shluková analýza. Analýzou zjištěných shluků jsou identifikovány převažující charakteristiky jednotlivých shluků, které jsou následně podrobeny kritice z pohledu využitelnosti pro účely marketinku.This thesis aims to describe the theoretical principles of customer segmentation using modern methods of cluster analysis and their practical verification in a commercial environment of utility company. The theoretical part of the thesis describes the principles of clustering analysis using K-means algorithm and hierarchical clustering algorithms. The SW support chapter deals with the possibilities of R, Rapid Miner and KXEN software tools. For the purpose of data processing the theoretical part describes SEMMA, 5A and CRISP methodologies. The practical part is focused on the analysis of homogeneity/heterogeneity of the energy market in the household segment in the utility company EON. Using data from company´s customer system, available external data and programming language R a hierarchical cluster analysis is processed. Through the analysis of gained clusters there are identified the main characteristics of particular clusters which are consequently examined from marketing usage perspectives.
Keywords:
Cluster analysis; CRISP; marketing management; R language; utility industry; CRISP; jazyk R; marketinkový management; Shluková analýza; utilitní společnost Citation: JOANIDIS, Filip. Uplatnění moderní metody shlukové analýzy při segmentaci trhu. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/21732