Název:
Úloha sestry při invazivních technikách při léčbě chronické bolesti
Překlad názvu:
Nurse task when using invasive methods by chronic pain treatmet
Autoři:
VOJTOVÁ, Marie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na výzkum a hodnocení úlohy sestry při invazivních metodách léčby chronické bolesti a na výzkum spokojenosti a očekávání pacientů s přístupem sester při invazivních metodách léčby chronické bolesti. Základem pro zpracování diplomové práce je kvalitativně-kvantitativní výzkum prováděný na odděleních léčby bolesti ve čtyřech nemocnicích a to ve FN Motol, FN Brno, Nemocnice České Bubdějovice a.s., FN Plzeň ? Alej Svobody. Kvalitativní výzkum je orientován na sestry pracujcí na oddělení léčby bolesti použitím metody dotazování, technikou nestandardizovaného rozhovoru. V rámci kvalitativního šetření jsme hledali odpověď na výzkumnou otázku: Jaká je úloha sestry při invazivních technikách při léčbě chronické bolesti? Z výsledků rozhovorů a jejich analýz bylo zjištěno, že sestry mají v rámci invazivního výkonu široké pole působení a jejich role se v jednotlivých fázích celého výkonu mění. Ve všech fázích invazivního výkonu má zásadní roli komunikace mezi sestrou a pacientem. Ve fázi před invazivním výkonem a po něm dominuje, vyjma role ošetřovatelské, role edukační. Kvantitativní výzkum pomocí dotazníku byl určen pacientům na odděleních léčby bolesti. Pomocí kvantitativníého šetření byly ověřovány následující předem stanovené hypotézy: H1: Pacienti jsou spokojeni s přístupem sester při invazivních technikách při léčbě bolesti. H2: Pacienti s chronickou bolestí při invazivních metodách očekávají od sester především empatický přístup. Vyhodnocením dotazníků, které byly pacienty dobrovolně vyplněny, lze konstatovat, že obě stanovené hypotézy H1 a H2 byly potvrzeny a že cíle kvalitativního šetření byly splněny. Prostor pro zlepšení je možné nalézt v edukaci pacientů před invazivním výkonem. Proto jsme vytvořili edukační materiál pro pacienty. Tento edukační materiál nemá za cíl nahradit edukaci prováděnou sestrou, má spíše posloužit jako podklad pro přípravu otázek, které bude chtít pacient před invazivním výkonem objasnit.The thesis is focused on a research and the evaluation of the nurse role during the invasive methods in chronic pain treatment and on a research the patient satisfaction and expectation with the nurses approach during the invasive methods in chronic pain treatment. The basis for the thesis processing is qualitative ? quantitative research carried out in the departments of pain treatment in four hospitals, in University Hospital Motol, University Hospital Brno, Hospital České Budějovice a.s., University Hospital PlzeňAlejSvobody. Qualitative research focuses on nurses working in the department of pain treatment using a method of questioning with the technique of non-standardized interview. Within qualitative research, we was looking for the answer to the research question: What is the nurse role during the invasive technique in chronic pain treatment? It was found, from the results of the interviews and their analysis, that nurses have within the invasive performance wide field of action and their role is changing in various stages of the entire performance. In all phases of the invasive performance, it´s essential the communication between the nurse and the patient. In the phase before the invasive performance and afterwards is the most dominated the educational role, except for the nursing role. Quantitative research using the questionnaire was intended for patients in the departments of pain treatment. The following predetermined hypothesis were verified using quantitative research: H1: Patients are satisfied with the nurses approach during the invasive techniques in pain treatment. H2: Patients with chronic pain during the invasive methods are expecting especially the empathetic approach from nurses. Evaluation of the questionnaires, which were voluntarily completed by patients, can be ended that both given hypothesis H1 and H2 have been confirmed and that the targets of qualitative researches have been met. The space for improvement can be found in the patient education before the invasive performance. Therefore We created educational material for patients. This educational material is not intended to replace the education conducted by nurses, it rather serves as a basis for the questions preparation that the patient will want to clarify before the invasive performance.
Klíčová slova:
chronická bolest invazivní výkon úloha sestry edukace ošetřovatelská péče pacient; chronic pain invasive methods the nurse role nursing care education patient Citace: VOJTOVÁ, Marie. Úloha sestry při invazivních technikách při léčbě chronické bolesti. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21222