Original title:
Výzkum hodnotové orientace u studentů středních škol a odborných učilišť a navržení intervenčního programu.
Translated title:
Research of Value Orientation in Students of Secondary School and High School, Purpose the Intervention Program.
Authors:
JANDOVÁ, Romana Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá hodnotovou orientací studentů středních škol a středních odborných učilišť. Cílem je zmapovat jejich hodnotovou orientaci a následně na základě výsledků výzkumu navrhnout intervenční program podporující zvnitřnění žádoucích hodnot. Teoretická část zahrnuje systematickou rešerši dostupné literatury o hodnotách a jejich hierarchii, o věkovém období adolescence, o způsobech a možnostech vzdělávání studentů daného věkového období v České republice a o roli školy při utváření hodnot a jejich interiorizaci. Hlavní metodou práce praktické části je vlastní dotazník hodnotící hodnotovou orientaci studentů vybraných středních škol a středních odborných učilišť, na základě jehož výsledků byl navržen intervenční edukační program. Výsledky jsou uvedeny pro lepší přehlednost v písemné a v grafické formě. Navržený program je podrobně popsán a jsou zde uvedeny konkrétní ukázkové výukové jednotky na daná témata pro rozvoj žádoucích hodnot studentů. Program by se mohl stát výukovým materiálem pro učitele výchovy ke zdraví a jiné příbuzné obory. Thesis deals with the value orientation of students in secondary schools and secondary vocational schools. The aim is to map their value system and then based on the results of research to design an intervention program to promote internalization of values desired. The theoretical part includes a systematic search of the available literature values and their hierarchy, the age period of adolescence, the ways and possibilities of educating students given age period and the role of schools in shaping values and their internalization. The main method of the practical part of the work is own questionnaire assessing the value orientation of students in selected secondary schools and secondary vocational schools. On the basis of the results was designed educational intervention program. Results are shown for better clarity in written and graphical form. The program is described in detail. There are given a specific samples teaching unit on the topic for the development of desired values of the students. The program could become educational material for teachers of health education and other relatives.
Keywords:
adolescence; intervention program.; secondary vocational schools; value orientation; values; adolescence; hodnotová orientace; hodnoty; intervenční program.; střední odborná učiliště Citation: JANDOVÁ, Romana. Výzkum hodnotové orientace u studentů středních škol a odborných učilišť a navržení intervenčního programu. . České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/25892