Original title:
Etické prvky v reklamě
Translated title:
Ethical elements in advertising
Authors:
Stieberová, Šárka ; Drozen, František (advisor) ; Šípek, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V rámci mé diplomové práce se zaobírám výskytem etických prvků v reklamě. Mým cílem je zjištění, zda vůbec ještě vnímáme etičnost nebo neetičnost reklam. Vždyť reklama se stala součástí našich životů. Působí na naše smysly a skrz ně ovlivňuje lidské jednání. Proto je tedy důležité reklamu kontrolovat. Může se zdát, že reklama je kategorie sama o sobě. Není nijak omezovaná. Každá reklamní agentura má možnost vytvořit jakoukoliv reklamu. To však není pravda. Vyskytují se snahy o regulaci reklamy skrze Radu pro rozhlasové a televizní vysílání i přes Radu pro Reklamu. Byl vytvořen i Kodex reklamy, který by měl zajišťovat právě etičnost a morálnost reklam v České republice. Zaručení etičnosti, ale není jednoduché. Etika je totiž pojmem relativním a pro každého z nás má zcela jiný význam.The diploma paper is concerned with the occurrence of ethic issues in advertising. The aim of the paper is to find out whether morality or immorality of the adverting is perceived. After all, the advertising has become a part of our lives. It appeals to our senses and influences human behaviour. Thus, the advertising needs to be monitored. It may seem that the advertising is a category on its own. There are no restrictions applied in the advertising. Every advertising agency has an opportunity to create any kind of advertising. However, this is not true. Some efforts are made through the Council for Radio and Television Broadcasting and the Council for Advertising. Moreover, the Code of Advertising Practice was created and it should ensure the morality of the advertising in the Czech Republic. The morality, nevertheless, cannot be guaranteed so easily. Ethics is a broad term which can have different meanings for anyone.
Keywords:
advertising; ethics; respondents attitudes; TV spot; etika; postoje respondentů; reklama; televizní spot
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34088