Original title:
EKONOMICKÁ A NEEKONOMICKÁ OPATŘENÍ V TABÁKOVÉM PRŮMYSLU V ČR V POSLEDNÍ DEKÁDĚ
Translated title:
ECONOMIC AND UNECONOMIC MEASURES IN TOBACCO INDUSTRY IN CZECH REPUBLIC IN LAST TEN YEARS
Authors:
Zděnková, Radka ; Ševčík, Miroslav (advisor) ; Řežábek, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Kouření a tabákový průmysl obecně jsou jednou z nejvíce regulovaných oblastí ve většině zemí světa. Důvodem pro zásahy státu je snaha snížit úroveň prevalence kouření a chránit veřejné zdraví. Za své zdraví je však odpovědný každý jednotlivec, nikoli stát. K nejčastějším opatřením v boji proti kouření patří zákaz reklamy na tabákové výrobky. Po zavedení zákazu v České republice se však podíl kuřáků v populaci nesnížil. Z řady odborných studií vyplývá, že neexistuje významný vztah mezi reklamou a spotřebou tabákových výrobků. Dalším opatřením jsou povinná zdravotní varování, která ovšem nemají na snižování počtu kuřáků vliv. Plošné zákazy kouření v soukromě vlastněných zařízeních porušují práva vlastníků. Zvyšování spotřební daně zvyšuje cenu cigaret, čímž motivuje spotřebitele k přechodu na levné cigarety nebo balený tabák. Zároveň roste černý trh s cigaretami. Důsledkem regulačních opatření je pak relativní pokles daňových příjmů státu a kvality produktů, a nárůst kriminality, spojené s daňovými úniky a černým trhem s cigaretami.Smoking and tobacco industry is one of the most regulated area in majority of world's countries. It's because of government's effort to reduce the smoking prevalence and to protect the public health. But each individual is responsible for his own health, not the state. One of the most frequent measure taken in the fight against smoking is Tobacco advertising ban. However proportion of smokers in population hasn't decreased when the law came into force in Czech republic. It emerges from a variety of surveys that there's not a signifiicant relation between an advertising and consumption of tobacco products. Another measure is the health warnings on tobacco products, which doesn't influence the quantity of smokers at all. Entire smoking ban in privately owned public places harms the proprietary rights. An increasing of excise duty leads to increase in price of cigarettes and thus motivates consumers to go over to cheap cigarettes or smoking tobacco. At the same time the black market grows. The only impact of regulation is relative decrease of tax revenues as well as products' quality, and the rise in the criminality connected with the tax evasion and the cigarettes' black market.
Keywords:
Excise Duty on Tobacco; Smoking Ban in Public Places; Smoking Prevalence; Tobacco Advertising Ban; Tobacco Regulation; Prevalence kouření; Regulace tabákového průmyslu; Spotřební daň z tabákových výrobků; Zákaz kouření na veřejných místech; Zákaz reklamy na tabákové výrobky
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34035