Original title:
Analýza způsobu trávení volného času českým spotřebitelem
Translated title:
Czech consumer leisure analysis
Authors:
Jansa, Hynek ; Chytková, Zuzana (advisor) ; Černá, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je segmentace spotřebitelů na trhu každodenních a víkendových volnočasových aktivit, čili odkrytí důležitých spotřebitelských skupin, popsání odlišností v chování a vlastnostech jejich příslušníků. V práci jsou užity poznatky společenských věd sociologie a ekonomie. Popsána je souvislost životního stylu a spotřebního chování. Dále je zdůrazněna nezbytnost segmentace jako součásti marketingových aktivit vedoucích k úspěšnému podnikání. Data pocházejí z výzkumu zaměřeného na spotřebitele a mediální chování a jejich vztah k životnímu stylu obyvatel. Analýzy byly provedeny při použití statisticko-analytických metod, a to faktorové analýzy a shlukové analýzy.The aim of the thesis is to make segmentation of leisure activities market, to uncover important customer segments and describe the differences in their behavior and feature. Is used the knowledge of social sciences, particularly economics and sociology, with the help of which is described relationship of lifestyle and consumer behavior. The data come from research focused on consumer and media behavior and its relation to population lifestyle. Data were subjected to factor and cluster analysis.
Keywords:
Cluster analysis; Factor analysis; Segmentation; Faktorová analýza; Segmentace; Shluková analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33622