Original title:
Prototypování při vývoji softwaru
Translated title:
Prototyping in software development
Authors:
Nývlt, David ; Buchalcevová, Alena (advisor) ; Mittner, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Prototypování při vývoji softwaru" se zabývá využitím prototypování při vývoji softwaru se zaměřením na uživatelské rozhraní (UI). Hlavním cílem práce je rozšíření metodiky MMSP o oblast protototypování UI, kterého bylo dosaženo definicí nových objektů v metodice. Text práce definuje dvě nové Role (objekty): Návrhář UI a Grafik. Již v MMSP nadefinované Role byly rozšířeny o zodpovědnosti a činnosti týkající se prototypování UI. Další nově přidané objekty představují Pracovní produkty (např. skica nebo pravidla pro tvorbu UI) a Úlohy (např. tvorba skic). Zahrnutí prototypování do fází životního cyklu vývoje software (definovaného metodikou) zastřešuje všechny nově přidané objekty. Práce se nejdříve obecně zaměřuje na definici pojmu prototyp a kategorizaci prototypů. V další části text popisuje možnosti využití prototypování v procesu tvorby softwaru a definuje kritéria pro výběr ideálního nástroje na tvorbu prototypů (wireframe). Šestá kapitola se zaměřuje na proces výběru metodiky vhodné pro rozšíření o oblast UI a poslední sedmá kapitola obsahuje definici samotného rozšíření metodiky MMSP.Diploma thesis "Prototyping in software development" deals with the use of prototyping in software development with focus on the user interface (UI). Main goal of thesis is extension of MMSP methodology with sphere of the user interface prototyping which has been achieved by the definition of new object in the methodology. The text defines two new roles (objects): UI Designer and Graphic Designer. The roles already defined in MMSP were extended with responsibilities and tasks related to UI prototyping. Other newly added objects are Work Products (e.g. sketch or rules for creation of UI) and Tasks (e.g. sketching). The inclusion of prototyping into life-cycle phases of software development (defined by the methodology) includes all newly added objects. In the beginning the thesis generally concentrates on the definition of the term prototype and the categorization of prototypes. In the next part the thesis describes the possibilities of the use of prototyping in the process of software development and defines criteria for the selection of the best tool for creation of prototypes (wireframes). The sixth chapter focuses on the process of selection of the methodology suitable for the extension with the area of UI. The last chapter contains the MMSP methodology extension itself.
Keywords:
methodology MMSP; prototype life-cycle; software prototyping; user interface prototyping; metodika MMSP; prototypování softwaru; prototypování uživatelského rozhraní; životní cyklus prototypu
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33581