Original title:
Strategická analýza podniku
Translated title:
Strategic Analysis of an Enterprise
Authors:
Drdová, Jitka ; Dvořák, Jiří (advisor) ; Harantová, Monika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá strategickou analýzou firmy TOS ZNOJMO, a. s., tedy továrnou obráběcích strojů, jež působí nejen na českém trhu, ale její obchodní vztahy zasahují i na trhy zahraniční. Firma má vybudovanou určitou tradici a s tím související postavení na trhu, avšak ve svém oboru není jediná. Je třeba určit její konkurenční výhodu a zanalyzovat situaci vnějšího okolí, kdy se nejen česká ekonomika potýká s ekonomickou krizí. Právě toto okolí má velký vliv na chod organizace a jednání s externími partnery. V této oblasti je podnik dostatečně flexibilní. Důležité jsou však i interní vlivy, do kterých se výrazněji promítá vliv krize. Některé finanční ukazatele bohužel neodpovídají normálu. Výsledky jednotlivých analýz vedou nejen ke zhodnocení současné situace, ale zároveň slouží k nástinu budoucí strategie, identifikaci vize a cílů podniku. Rovněž pomohou nadefinovat doporučení pro budoucí rozvoj organizace.The diploma thesis deals with the strategic analysis of the enterprise TOS ZNOJMO, a. s. which is the factory of machine tools that operates not only on the Czech market but its trade relations extend also to foreign markets. The company has built a tradition and she has a high position on the market even if it is not the only one in this line. It is necessary to determine its competitive advantage and analyze the situation of the external surroundings at the time when the Czech economy is not the only one fighting against the economic crisis. Just this area has a large impact on the operations of the company and negotiation with external partners. The company is sufficiently flexible in this area. Internal influences, which are influenced by the crisis, are also important. There are some financial indicators which do not correspond, unfortunately, to the standard. The results of individual analysis lead not only to the evaluation of the current situation but also serve to the outline of the future strategy and identification of the vision and business aims. The results also help to define recommendations for the future development of the organization.
Keywords:
External infuences; Internal infuences; Strategic analysis; Externí vlivy; Interní vlivy; Strategická analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33446