Original title:
Politický marketing: Analýza marketingové strategie Baracka Obamy před prezidentskými volbami 2008
Translated title:
Political marketing: Analysis of the marketing strategy of Barack Obama before the presidential elections 2008
Authors:
Hofmanová, Tereza ; Král, Petr (advisor) ; Tyl, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce analyzuje volební kampaň Baracka Obamy před americkými prezidentskými volbami 2008. První dvě kapitoly práce se zabývají teoretickými východisky politického marketingu. Třetí kapitola čtenáři přibližuje specifika amerického volebního systému, která ovlivňují předvolební kampaně kandidátů na prezidenta. Kapitola čtvrtá se pak podrobně věnuje marketingové stránce Obamovy předvolební kampaně. Nástroji SWOT analýzy rozebírá Baracka Obamu jako produkt politického marketingu, charakterizuje cílové skupiny kampaně Baracka Obamy a popisuje způsob jejich zacílení pomocí tzv. microtargetingu. Práce dále identifikuje jednotlivé nástroje a metody marketingové komunikace, které Barack Obama začlenil do své kampaně, a zaměřuje se na jejich inovativní využití. Zvláštní důraz je kladen na komunikaci s generací millenials nástroji internetového a mobilního marketingu.The bachelor thesis analyses Barack Obama's pre-election campaign before the American presidential elections 2008. The first two chapters deal with theory of political marketing. The third chapter describes the specifics of American election system, which influence the pre-election campaign of the presidential candidates. The fourth chapter deals with the marketing aspects of Obama's pre-election campaign. It analysis the product "Barack Obama" with the help of SWOT analysis tools. Furthermore, it describes the target groups of the campaign and the tools Barack Obama's campaign used to target these groups. The thesis also identifies the particular marketing communication tools Barack Obama implemented in his campaign and focuses on their innovative usage. Distinctive emphasis is put on the communication with the generation millenials via the tools of internet and mobile marketing.
Keywords:
campaign; elections; facebook; internet marketing; marketing; mobile marketing; obama; political; facebook; internetový marketing; kampaň; marketing; microtargeting; millenials; mobilní marketing; obama; online marketing; politický; volební
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/15981