Název:
Kristus na hoře Olivetské v díle Mistra Vyšebrodského oltáře a Mistra Třeboňského oltáře
Překlad názvu:
Christ´s Agony in the Garden by the Master of the Hohenfurt Altar and the Master of the Wittingau Altar
Autoři:
FÍLOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce slouží jako úvod do tématu středověkého obrazu. Zabývá se tématem středověkého obrazu z širšího pohledu než jen z pohledu výtvarného. Práce ukazuje hloubku problematiky zasahující do sféry umění, historie, teologie a kultury. Konkrétně popisuje dva obrazy stejného ikonografického námětu Kristus na hoře Olivetské, jeden pochází z dílny Mistra Vyšebrodského oltáře, druhý z dílny Mistra Třeboňského oltáře. Snaží se postihnout vliv spirituality cisterciáků na obraz od Mistra Vyšebrodského oltáře a vliv spirituality augustiniánů kanovníků na obraz Mistra Třeboňského oltáře. Kapitoly jsou doprovázeny pedagogickými náměty vztahujícími se k dané problematice. Pedagogovi poskytují nabídku konkrétních aktivit, ze které může bezprostředně čerpat, nebo ji využít jako inspirační zdroj pro vlastní přípravu.This work is an introduction to the theme of medieval painting. Besides the artistic point of view, it offers to deal with the matter from a wider angle. It reveals that in depth this issue touches not only art, but also history, theology and culture. It analyzes in detail two paintings of the same iconographic theme, Christ?s agony in the Garden. One of the paintings is by the Master of the Hohenfurt Altar and the other one by the Master of the Wittingau Altar. It intends to show on one hand the influence of the Cistercian spirituality on the painting by the Master of the Hohenfurt Altar and the influence, and on the other the influence of the Augustian Canons on the painting by the Master of the Wittingau Altar. Each chapter is completed by pedagogical suggestions related to the theme at hand. This provides a wide scale of specific activities from which teachers can draw or use them as a source of inspiration for their own preparation.
Klíčová slova:
augustiniáni kanovníci; cisterciáci; ikonografie; Kristus na hoře Olivetské; Mistr Třeboňského oltáře; Mistr Vyšebrodského oltáře; pedagogické náměty; středověký obraz; Augustinian Canons; Christ?s Agony in the Garden; Cistercians; iconography; Master of the Hohenfurt Altar; Master of the Wittingau Altar; medieval painting; pedagogical suggestions Citace: FÍLOVÁ, Lenka. Kristus na hoře Olivetské v díle Mistra Vyšebrodského oltáře a Mistra Třeboňského oltáře. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22190