Original title:
Analýza trhu CRM systémů
Translated title:
Market analysis of the CRM systems
Authors:
Zelený, Martin ; Fortinová, Jana (advisor) ; Drozen, František (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaobírá problematikou trhu systémů pro podporu vztahů se zákazníky, známými pod pojmem CRM. Cílem je analýza trhu CRM systémů v ČR z hlediska vývoje i součas-ného stavu. V první části představuje pojem CRM. Je uvedena i historie, vývoj, funkciona-lita a trendy v oblasti, které ovlivňují nebo mají potenciál ovlivnit vývoj trhu. Na základě dostupných informací a především konzultací s odborníky byla zhodnocena současná i bu-doucí situace na světovém, ale i tuzemském trhu CRM systémů. Jedním z faktorů, které ovlivňují trhy, jsou i kritéria, podle kterých se společnosti zavádějící CRM systém rozho-dují. Ta jsou uvedena spolu s výsledkem šetření v oblasti preferencí výběrových kritérií. Poslední část práce se soustředí na přípravu, uskutečnění a následující vyhodnocení prů-zkumu trhu ČR. Na základě tohoto průzkumu a v minulých letech realizovaných dotazní-kových šetření byly stanoveny hypotézy, které byly následně potvrzeny či vyvráceny. Práci doplňuje slovník použitých zkratek a termínů a v příloze opis dotazníku použitého v rámci průzkumu trhu.This thesis is concerned with customer relationship management, commonly known under the abbreviation CRM, and the related market. The main aim is to analyse the CRM market in the Czech Republic, assessing both historical development and current situation. The thesis defines the term "customer relationship management", elaborates on its history, development, functionality and also on trends in the fields that either influence or have the potential to influence market development. The current and future situation of both world and domestic CRM systems markets are evaluated based on consultations with experts and on various data available. Criteria of the companies that are implementing CRM systems are among the factors that influence the market. The thesis presents these criteria, as well as the results of a research on selection criteria preference. The last part focuses on the preparation, execution and evaluation of the Czech market research. The hypotheses, which were identified on the basis of the research and past questionnaire surveys, are subsequently proved or disproved. The appendix contains a glossary of terms and abbreviations, and a copy of the research questionnaire is enclosed with the thesis.
Keywords:
CRM; CRM system; customer relationship management; market; market research; CRM; CRM systém; průzkum trhu; trh; řízení vztahu se zákazníky
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/32633