Original title:
Implementace Business Intelligence ve společnosti ThyssenKrupp Výtahy, s.r.o.
Translated title:
Business Intelligence solution in ThyssenKrupp Výtahy, s.r.o.
Authors:
Němec, Jan ; Novotný, Ota (advisor) ; Maryška, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o strategickém řízení společnosti a jeho podpoře pomocí nástrojů Business Intelligence. Cílem práce je analyzovat konkrétní společnost, vytvořit model metrik této společnosti a implementovat řešení Business Intelligence, které umožní sledovat vybrané metriky. Celá práce je rozdělena na dvě základní části. V první části, která je zaměřena teoreticky, jsou na základě odborné literatury rozebrána témata s vazbou na praktickou část. Jde především o vysvětlení principů nástrojů Business Intelligence a popis metodiky Balanced Scorecard. Obě témata jsou také zasazena do kontextu řízení podniku jako celku. Praktická část se věnuje aplikaci teoretických poznatků v praxi, tedy v konkrétní firmě. V příslušných kapitolách jsou popsány specifika společnosti, je vytvořena její business analýza a popsáno vytvořené řešení. Hlavním přínosem práce je demonstrace využití metodiky Balanced Scorecard a nástrojů Business Intelligence při řízení středně velké firmy a také samotná aplikace, která vedení společnosti ukázala možnosti těchto nástrojů ve známých podmínkách a jejich prostřednictvím upozornila na určité jevy ve firmě.This diploma thesis deals with strategic business management and its support with Business Intelligence tools. The objective of this thesis is to analyze specific company, design a model of metrics suitable for managing this company and implement Business Intelligence solution to monitor chosen metrics. The whole thesis is separated into two basic sections. First section focuses on theory, describes Balanced Scorecard methodology and principles of Business Intelligence tools. Both themes are contextualized in Corporate Performance Management. Second section deals with application of theoretical knowledge in practice - the environment of company. In relevant chapters is the company analyzed by Balanced Scorecard methodology; the second chapter deals with the Business Intelligence solution. The main contribution of this thesis is to demonstrate the utilization of Balanced Scorecard methodology and Business Intelligence technologies in managing a mid-sized company. The solution itself shows the management possibilities of these instruments on observed data and gives a notice to some phenomenons in the company.
Keywords:
Balanced Scorecard; Business Intelligence; Corporate Performance Management; strategic business management; Balanced Scorecard; Business Intelligence; Corporate Performance Management; strategické řízení
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/15569