Original title:
Rozvoj vysokorychlostní železniční dopravy ve Španělsku
Translated title:
Development of high-speed rail transport in Spain
Authors:
Fujdlová, Simona ; Zelený, Lubomír (advisor) ; Hrabaň, Adam (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce popisuje postavení železniční dopravy ve Španělsku a zaměřuje se zejména na současný rozvoj vysokorychlostní železniční dopravy. Pozornost je věnována vlakům AVE, které jsou provozovány na nově vybudované infrastruktuře, ale také dalším vysokorychlostním vlakům, které využívají konvenční tratě s iberským rozchodem. Cílem je poukázat na pokrok, kterého bylo dosaženo v této oblasti, zachytit síť vystavěných i plánovaných vysokorychlostních tratí, jejich přechod do sousedních států a proces začleňování Španělska do systému Transevropských dopravních sítí. V rámci analýzy tarifní politiky se práce věnuje základním a zvýhodněným tarifům uplatňovaných společností Renfe Operadora ve sféře vysokorychlostních dálkových osobních vlaků.This thesis describes the position of rail transport in Spain and focuses mainly on the current development of high-speed rail transport. Attention is paid to the AVE system, which is operated by the newly built infrastructure, but also to the other high-speed trains to run on conventional lines with Iberian gauge. The aim is to highlight the progress achieved in this area, capture a network built and planned high-speed lines, the transition to neighboring states and the process of integration of Spain into the Trans-European transport networks. In analyzing the tariff policy, the paper deals with basic and preferential tariffs applied by Renfe Operadora in the sphere of high-speed long-distance passenger trains.
Keywords:
AVE; high-speed railways; high-speed transport; RENFE; Spain; tariffs; AVE; RENFE; tarify; vysokorychlostní doprava; vysokorychlostní železnice; Španělsko
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/32032