Original title:
Segmentace trhu plastické chirurgie v ČR
Translated title:
Market segmentation of plastic surgery in the Czech Republic
Authors:
Maříková, Pavla ; Koudelka, Jan (advisor) ; Vávra, Oldřich (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem práce je doporučit marketingovou orientaci klinik prostřednictvím pochopení, co předchází tomu, než žena či muž plastickou operaci podstoupí nebo o ní začnou uvažovat. Protože ženy využívají plastické chirurgie mnohem více než muži, je v této práci kladen důraz především na ně. Dalším cílem je porovnávat konkurenční invazivní a neinvazivní kosmetické procedury. Výzkumná část se skládá z vlastního kvantitativního výzkumu. Kvantitativní výzkum je prováděn pomocí on-line dotazníku a rozděluje trh plastické chirurgie s potenciálními zájemci a klienty, kteří již podstoupili nějaký zákrok, do jednotlivých segmentů. Jednotlivé zajímavé závislosti mezi danými otázkami jsou vyzdvihnuty pomocí křížové analýzy v programu excel. Pro postižení významných kritérií, vlastní odkrytí a rozvoj profilu segmentů je využito statistického programu IBM SPSS Statistics. Výsledkem práce je nalezení pěti segmentů a následné marketingové doporučení pro orientaci vůči vybraným segmentům.Main objective of my thesis is to recommend a marketing orientation for clinics through an understanding of why men and women undergo plastic surgery and what is their reason to start considering it. Because women use plastic surgery more than men, the study is mainly focused on them. Another target is to compare competing invasive and non-invasive cosmetic treatments. The research part is consisting of a quantitative research. Quantitative research is based on online questionnaire and distributes plastic surgery market, with potential candidates and clients who have already undergone some treatment to the individual segments. Individual interesting reliances between them are pointed out with cross-analyzing by Excel program. For segmentation process was used IBM SPSS Statistics program. Outcome of this thesis discovers five segments and subsequent recommendations for marketing orientation for selected segments.
Keywords:
body image; cluster analysis; cross analysis; plastic surgery; questionnaire; body image; dotazník; kontingenční analýza; plastická chirurgie; shluková analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/31106