Název:
Analysis of factors influencing strategies and expectations of Czech new start-ups
Překlad názvu:
Analýza faktorů ovlivňující strategie a očekávání českých začínajících firem
Autoři:
Šála, Miroslav ; Lukeš, Martin (vedoucí práce) ; Jaklová, Martina L. (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [eng][cze] This thesis goal is to analyze the factors that are influencing the strategies and growth expectations of the Czech start-ups. The analysis is based on the data sample from the Czech GEM 2011 and unique study of the Czech start-ups performed in 2011 as well. Various statistical methods are used to determine which microeconomic factors affect (1) the strategy choice and (2) growth expectations. As for the factors influencing expected growth, the research is concluded by the creation of the regression equations explaining the expected growth in the revenues as well as expected growth in employees. The factors influencing strategy choice are: managers-owners experience, the environment, self-efficacy, gender, and innovativeness. The factors influencing expected growth in revenues are: innovativeness, self-efficacy, competitive strategy, managers-owners experience, social capital, export intention, and business planning. The factors influencing the expected growth in employment are: legal structure of company, export intention, self-efficacy, innovativeness, competitive strategy, business planning. Following variables create the regression equation explaining expected growth in revenues: financial planning, export intention, education, IPR use, and age of entrepreneur. The variables explaining expected growth in employees are: (1) export intention, product newness, and legal structure of the company, (2) product newness, differentiation inclination, and financial projections. Alongside, the Porter's generic strategies framework was proved to fit the data sample while it was showed that a portion of Czech entrepreneurs are "stuck in the middle". By these findings, this thesis provides unique empirical verification of the growth and strategy theory on the sample of the Czech entrepreneurs.Cílem mé práce je analyzovat faktory, které ovlivňují strategie a růstová očekávání českých začínajících firem. Analýza je založena na datech získaných při sběru dat pro GEM konsorcium a unikátní studii českých podnikatelů provedených v roce 2011. Analýza je založena na různých statistických metodách, jejichž cílem je určit mikroekonomické faktory ovlivňující (1) výběr strategie a (2) růstová očekávání. Co se týče faktorů ovlivňující očekávaný růst podniku, výzkum je zakončen vytvořením regresních rovnic vysvětlujících očekávaný růst v tržbách a v počtu zaměstnanců. Faktory ovlivňující výběr strategie jsou: zkušenosti vlastníků-manažerů, prostředí podniku, self-efficacy, pohlaví a inovativnost. Faktory ovlivňující očekávaný růst tržeb jsou: inovativnost, self-efficacy, strategie, zkušenosti vlastníků-manažerů, sociální kapitál, záměr exportovat a podnikové plánování. Faktory ovlivňující očekávaný růst v počtu zaměstnanců jsou právní forma společnosti, záměr exportovat, self-efficacy, inovativnost, strategie a podnikové plánování. Následující faktory tvoří regresní rovnici vysvětlující očekávaný růst v tržbách: finanční plánování, záměr exportovat, vzdělání, použití ochrany duševního vlastnictví a věk podnikatele. Faktory vysvětlující očekávaný růst v počtu zaměstnanců jsou: (1) záměr exportovat, novost produktu a právní forma společnosti, (2) novost produktu, inklinace k Porterově strategii odlišení se a finanční plánování. Spolu s těmito faktory byla prokázána funkčnost Porterovy teorie strategií u českých podnikatelů a bylo zjištěno, že část českých podnikatelů je prokazatelně "stuck-in-the-middle". Těmito zjištěními poskytuje tato práce unikátní empirické ověření teorie růstu a strategie na souboru českých začínajících podnikatelů.
Klíčová slova:
entrepreneurship; faktory ovlivňující strategie; GEM; noví a začínající podnikatelé; očekávání; podnikání; regresní model; růst; start-up; strategie; Česká Republika; Czech Republic; Entrepreneurship; expectations; factors influencing strategies; GEM; growth; nascent and new entrepreneurs; regression model; start-up; strategy
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/30685