Original title:
Judikatura Soudního dvora EU v oblasti ochrany spotřebitele
Translated title:
Consumer protection within the case law of the Court of Justice of the European Union
Authors:
Rázlová, Aneta ; Grmelová, Nicole (advisor) ; Neděla, Radek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Pojem "průměrný spotřebitel" je relativně nový a neznámý. Cílem této práce je představit jeho vývoj a použití v judikatuře Soudního dvora Evropské unie. V první, teoretičtější části se zabývám vymezením základních pojmů jak v českém právním prostředí, tak na evropské úrovni. Dále stručně nastiňuji fungování evropského soudnictví. Ve druhé polovině práce nabízím průřez klíčovými judikáty, které během téměř čtyřiceti let postupně měnily pohled na spotřebitele a na jeho chování a vnímání. Tento vývoj dospěl až k vytvoření nového odborného termínu "průměrný spotřebitel". V práci je pomocí judikátů ukázáno, jakým způsobem je tento termín používán v oblasti ochrany spotřebitele nebo v oblasti ochrany hospodářské soutěže.The term "average consumer" is relatively new and unknown. The aim of this thesis is to introduce the development of the concept and its usage within the case law of the Court of Justice of the European Union. I deal with definition of basic Czech terms as well as European terms in the first part of the thesis. Then I explain work and tasks of European courts. In the second part of the thesis I outline the most important cases which have changed the view of consumer and his behavior and perception during almost 40 years. This development through the case law has led to the creation of a new special term "average consumer". It is shown how this term is used in the area of consumer protection or protection of competition in the thesis.
Keywords:
average consumer; case law of the Court of Justice of the European Union; consumer; consumer protection; misleading advertisement; three-dimensional Community trade marks; judikatura Soudního dvora Evropské unie; klamavá reklama; ochrana spotřebitele; průměrný spotřebitel; spotřebitel; trojrozměrné ochranné známky Společenství
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30607