Original title:
O jedné z cest ke zkvalitňování didaktických znalostí u obsahu
Translated title:
On one of the ways to improve pedagogical content knowledge
Authors:
Macháčková, Jana Document type: Papers Conference/Event: Elementary Mathematics Education 2012, Olomouc (CZ), 2012-04-25 / 2012-04-27
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Za jednu z možností prohlubování didaktických znalostí obsahu učitele považuji systematickou kvalifikovanou reflexi vlastní činnosti. Jednou z cest k systematické reflexi se může stát kolektivní reflexe s podporou videozáznamu z vyučovací hodiny. Příspěvek ukazuje závěry z mých experimentů. Východiskem příspěvku je Lesson study (forma workshopu vycházející z tradičního uspořádání japonské vyučovací hodiny) a hledání cesty, jak by se podobný model dal využít v naší vzdělávací kultuře.I consider that one of the options of developing teachers´ pedagogical content knowledge is systematic qualified reflection on their own activity. One of the way to systematic reflection can become a collective reflection with the support of video lessons. The starting point of this paper is Lesson study (a form of workshop based on the traditional organization of Japanese lessons) and finding the way how a similar model could be used in our educational culture.
Keywords:
joint reflection; pedagogical content knowledge; reflection; self-reflection Host item entry: Specifika matematické edukace v prostředí primární školy, ISBN 978-80-244-3048-5
Institution: Institute of Mathematics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0209277