Original title:
Rozvíjení profesních kompetencí učitelů
Translated title:
Development of teachers' professional competence
Authors:
Tichá, Marie Document type: Papers Conference/Event: Elementary Mathematics Education 2012, Olomouc (CZ), 2012-04-25 / 2012-04-27
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Dynamická proměna vzdělávání klade velké nároky na profesionalitu učitelů, na jejich oborově didaktické kompetence (znalost oboru i didaktických přístupů k němu, znalost kurikula a uplatnění těchto znalostí v praxi), na matematickou kulturu a matematickou gramotnost. Na příkladu pojmového komplexu pravidelnost – závislost – úměrnost je v příspěvku naznačeno, jak jsme společně s M. Komanem přistupovali k rozvíjení počátečních představ pojmu funkce.The dynamic transformation of education puts great demands on teachers' professional knowledge, their subject-didactic competence (knowledge of the topic and didactic approaches to it, knowledge of curriculum and applying this knowledge in practice), mathematical literacy and mathematical culture. An example of the conceptual field of regularity - dependence - proportion is used to illustrate M. Koman's and my approach to the development of the initial ideas of the concept of function.
Keywords:
mathematical literacy; pedagogical content knowledge; professional competence; subject didactical competence Host item entry: Specifika matematické edukace v prostředí primární školy, ISBN 978-80-244-3048-5
Institution: Institute of Mathematics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0209246